waarom wordt een pomp nat van het condens als hij aan het werk is en de lucht is voldoende vochtig?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
omdat de lucht voldoende vochtig is?

Antwoorden (2)

Je pomp wordt waarschijnlijk koud.

De lucht die langs de pomp stroomt wordt ook kouder. In die lucht is waterdamp aanwezig. Koudere lucht kan minder waterdamp vasthouden. Het overschot aan waterdamp zal daarom worden afgezet op de (koude) pomp.

Zo wordt je pomp dus vochtig.

Is de lucht minder vochtig, dan kan ook de koudere lucht nog steeds alle waterdamp vasthouden. Er ontstaat dan geen overschot aan waterdamp die op de pomp afgezet wordt.
De pomp wordt nat als het water dat hij oppomt kouder is als het dauwpunt van de lucht om de pomp. Het dauwpunt kan je vinden met bijvoorbeeld de app Het weer in Nederland.
Het is ook te meten met een thermometer met een katoenen sokje om de bol, dat in een bakje water hangt. Als het om het sokje wat tocht, geeft de thermometer het dauwpunt aan.