Hoe word de lucht gezuiverd?

er is wel lucht vervuiling maar dan moet die lucht ook gezuiverd worden. wat zorgt daarvoor? en waar blijft de afval?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Dat is zeer complex, in de natuur heeft alles invloed op alles.
Allerlei biologische processen kunnen stoffen binden en/of juist afbreken.
Het ultraviolette licht van de zon, kan bacterieën doden en allelei stoffen beinvloeden, te gelijk kunnen er ook schadelijke stoffen aangemaakt.
Mist , sneeuw, hagel en regen, kunnen , asdeeltjes en fijnstof uit de lucht halen.
Planten kunnen met hun groene delen een grote invloed hebben op de luchtkwaliteit.
Veel van het afval slaat neer op de grond of in zee en wordt daarna afgebroken, gebonden aan andere stoffen, of beïnvloed op een positieve, neutrale of schadelijke wijze de grond of het water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heel erg afhankelijk van welke vervuiling je in gedachte hebt. Koolstof pertikels zijn natuurlijk anders dan bv NO2.

Bliksem laat vuil neerslaan. ook met regen, sneeuw etc komt vuil uit de lucht. Tenslotte zijn planten 'de longen der aarde' altijd druk doende de lucht te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle partikels die in de lucht zweven (stofdeeltjes etc) daar condenseert te zijner tijd water op, en dat komt als regen (sneeuw-hagel) naar beneden. Maar de andere vervuiling, zoals dioxines of andere verbrandingsprodukten e.d., die zullen enerzijds door hun eigen gewicht ooit een keer op de grond terecht komen, anderzijds worden deze ook langzaam ontleed onder invloed van zonlicht, water, zuren waar ze mee in aanraking komen, etc.

Ik noem CO2 met opzet geen verontreiniging, omdat CO2 een stof is die van nature in de atmosfeer voorkomt. Het is onderdeel van de kringloop van o.a. alle planten en algengroei.
itsme