Als je zelf jonge kaas in de winkel koopt en thuis enkele weken bewaard krijg je dan ook de smaak van rijpere kaas?

Kaas wordt bereid uit melk, bacterien en stremsel. Het zogenaamde wrongel, de basis van kaas, wordt verkregen door het stremsel (enzymen) te laten in werken op de eiwitten van melk.

Stremsel bevat de eiwitsplitsende enzymen chymosine, pepsine en een proteolytisch enzym (protease), die zorgen voor het samenklonteren (coaguleren) van bepaalde melkeiwitten, waardoor vaste (wrongel) en vloeistoffen (wei) van elkaar gescheiden worden. Chymosine is zeer actief.

Een bijvraag is dan eigenlijk hoe eiwitsplitsende enzymen juist zorgen voor samenklonteren?

Tijdens de rijping veranderen het vet en het eiwit van kaas heel langzaam in geur- en smaakstoffen. Vooral de van nature in rauwe melk aanwezige biologische stoffen, de enzymen, zijn en blijven tijdens de rijping actief. Zo krijgt kaas zijn volle en krachtige smaak.

Dit rijpingsproces begint in feite al direct nadat de kaasmaker het zuursel en stremsel aan de kaasmelk (opgewarmd tot ± 30°C) toegevoegd heeft.

Het zuursel maakt van de suikers in de melk een stof met een licht zure smaak, ook de gaatjes in de kaas worden door het zuursel gevormd.

Het stremsel maakt tijdens het stremmen van de eiwitten uit de melk een dikke gelei, om dit vervolgens weer om te zetten in andere eiwitten, die een karakteristieke smaak hebben.

Maar kan dit hele proces zich ook in je koelkast afspelen? Of is het juist deze lage temperatuur waardoor de enzymen niet goed werken? Misschien op tafel bewaren dan?

7 jaar geleden
5K

Antwoorden (2)

Kaas ligt in grote pakhuizen op houten planken kort, langer of heel lang naar gelang de wens is. Jong belegen, belegen of oude kaas. Meteen klaar is piepjonge (smakeloze) kaas met een beetje mosterd toch te eten of voor de tosti natuurlijk!.

Belangrijk is een constante temperatuur (cruciaal) + constante luchtvochtigheid + luchtcirculatie + een houten plank (dat wordt lastiger) en als laatste regelmatig keren (zie bron)

Antwoord

Nee, in je koelkast gaat niet lukken.

http://weydelandkaas.nl/weydeland-kaas/het-geheim-van-kaas-rijpen/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Utrecht
7 jaar geleden
+ regelmatig schoonmaken
Utrecht
7 jaar geleden
maar een heel goed antwoord. +
Thuis in de koelkast (of op tafel) maake je geen oude kaas. Dan maak je uitgedroogde beschimmelde kaas....
Het hele proces kan zich niet in je koelkast afspelen om dezelfde reden dat je dingen in de koelkast bewaard: Schimmels en bacteriën groeien langzaam of niet meer.
Dat is nou precies wat je bij kaas tot op zekere hoogte wél wilt.
Het kan wel, maar dan buiten de koelkast. Je zult ook een HELE kaas moeten kopen. De korst is onmisbaar in het rijpingsproces. Geen korst betekent bederf van je kaas, ver voordat er iets gaat rijpen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies! @haabee, dat was het eerste wat ik dacht (hele!! kaas) maar ik vergat het in mijn antwoord.
erotisi
7 jaar geleden
Nu dacht ik dat het niet zozeer de bacterien zijn die zorgen voor de smaak maar de enzymen maar ik denk dat ook die in de koelkast minder goed werken. Voor echte schimmelkaas is dat misschien wel anders ja. Maar de korst zal inderdaad wel belangrijk kunnen zijn. Al weet ik nog niet goed hoe. Immers het volgens de bron van jodokus moet het vocht juist afgevoerd worden, zou een korst dat juist niet beletten. (zal natuurlijk wel niet omdat die er om zit tijdens professionele rijping)....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bacteriën en schimmels zorgen voor de smaak. Ze eten bestanddelen van de kaas op en scheiden andere weer uit. IN die schimmels en bacteriën zitten enzymen die verantwoordelijk zijn voor de hun spijsvertering. Enzymen zijn dus medeverantwoordelijk, maar het is wel een heel ingewikkelde manier om het te zeggen. Er moet wel vocht afgevoerd worden, maar niet te snel! Als de korst er niet omheen zou zitten zou in een week of weken AL het vocht weg zijn en je alleen droog poeder overhouden.