Nee, onbewust ben je wanneer je je niet gewaar bent van je eigen handelingen. Niet doelbewust ben je wanneer je je wel bewust bent van je handelingen, maar niet van hetgeen waartoe ze zouden moeten leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

met onbewust doe je het per ongeluk
en doelbewust dan had je het van te voren bedacht om het te gaan doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, absoluut niet.

Onbewust is hetzelfde als niet bewust.
Iets wat je doet of denkt zonder dat je het zelf specifiek doorhebt.

Niet doelbewust is een gebrek aan het streven naar een gekozen eindpunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Onbewust betekent grofweg 'zonder nadenken'. Daarna komt bewust, dus mét nadenken - iemand bewust beledigen. Bewust doe je het meeste. Doelbewust gaat verder, precies weten waar je heen wil, wat je bereiken wil en dan zó handelen dat je dat doel bereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij onbewust heb je geen idee waar het over gaat.
Bij niet doelbewust, weet je het wel, maar je hebt er geen zin in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is niet hetzelfde.

Sommige mensen proberen d.m.v. meditatie doelbewust onbewust te worden.

Je kunt zelfs onbewust doelgericht zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar dat laatste is dan net weer niet hetzelfde als doelbewust (gni)