Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt spaghetti zacht als het kookt?

Ik denk dat het iets te maken heeft met de structuur van de moleculen die verandert tijdens het koken. Maar wat er nou precies gebeurd tijdens het koken, weet ik niet. Kan iemand mij dat vertellen.?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Het droge meelproduct neemt het hete water op. Daardoor worden de harde lichte dunne stokjes zachter, dikker en zwaarder.
Zo gaat het ook bij macaroni, mie, rijst, en dergelijke.
(Lees meer...)
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hallo, dit heb ik als antwoord gevonden op je vraag:
"Thermoplasten zijn materialen, bestaande uit polymeren, die zacht worden bij verhitting. Vaak wordt hierbij de vergelijking gemaakt met spaghetti: een streng spaghetti stelt hierbij een polymeer voor. Wanneer de spaghetti verwarmd wordt, zal het zachter worden: dit is met thermoplasten ook het geval. En net als bij een bord spaghetti blijven de polymeren los van elkaar: ze zijn hooguit verstrengeld. De ketens zijn met elkaar verbonden door middel van zogenaamde vanderwaalsbindingen, die makkelijk verbreken bij opwarmen. Dit is dan ook de reden dat thermoplasten zo makkelijk smelten bij verhitting."

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. ^^
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit betekent dat droge spaghetti in de oven zacht wordt.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing