Wat is logica?

een rechte weg van A naar B?
Of toch niet?
Hoe wegen we alle factoren?
welke factoren zijn dynamisch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Dat is een Tak of afdeling in de filosofie, waarmee de bijna oudste zak van de griekste denkers eens begonnen is. Er is een alleraardigst boekje over geschreven, The Organon, door Aristoteles. Als je logica begrijpen wilt zul je je eerst daar doorheen moeten bijten ben ik bang

Toegevoegd na 31 seconden:
haalt iedereen trouwens gewoon alles van wikipedia of? Wat doen we hier eigenlijk nog?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Logica is een rechte weg van A naar B, mits hier geen grote obstakels liggen. In dat geval zou men er beter aan doen om de obstakels te omzeilen.

Logica heeft, zoals het woord al zegt, alles te maken met logisch nadenken, rationaliteit.
De factoren wegen we door na te denken over hoe waarschijnlijk deze zijn, dus door de meest logische te verkiezen.

Lekker logisch, toch?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Logica

http://www.encyclo.nl/begrip/Logica
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was een grapje. Als een logicus van A naar B wou lopen zou deze niet in een rechte lijn lopen als hij daarvoor over een hoge berg moest klimmen, maar zou hij er omheen lopen.
Van Wikipedia:

"Logica of redeneerkunst is de wetenschap die zich bezighoudt met de formele regels van het redeneren."

Logica houdt zich bezig met hoe wij met behulp van taal uit bepaalde gegevens of vooronderstellingen (premissen) tot conclusies kunnen komen. Zij onderzoekt ook wanneer conclusies geldig zijn en wanneer niet.

In wezen houdt de Logica zich met taal bezig (Logos is grieks voor 'woord', logica is dus 'de wet van het woord'.), met hoe wij taal kunnen gebruiken om zinvol met elkaar te communiceren.

Welk gewicht wij aan de premissen toekennen is niet het onderwerp van de logica, wat de waarde is van ons beginmateriaal moeten we zelf inschatten.
13 jaar geleden
Logica is voor mij.
Kijken, denken ,doen.
Zo beoordeel je een situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Logisch is wat Johan Cruyff verkondigt. Dus koop een boekje van hem en je bet er uit.