wat is het verschil tussen een omgekeerd verband en een lineair verband? in vraagstukken hoe weet je welke je moet gebruiken

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.3K
Antoni
7 jaar geleden
Een voorbeeld van een lineair verband en een omgekeerd verband vind je op https://nl.wikipedia.org/wiki/Vraag_en_aanbod. Voor de figuur die ik bedoel zie https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/40/Vraagenaanbod.png. Lineair is de verhouding tussen de hoogte van de prijs en de grootte van het aanbod. Het aanbod wordt groter als de evenwichtsprijs hoger wordt: er is voor aanbieders steeds wat meer te verdienen. Wordt de evenwichtsprijs lager, dan wordt het aanbod kleiner. Omgekeerd is de verhouding tussen de hoogte van de prijs en de grootte van de vraag. De vraag wordt kleiner als de evenwichtsprijs hoger wordt: consumenten zullen minder kopen bij een hogere prijs. Wordt de evenwichtsprijs lager, dan wordt de vraag groter: consumenten kunnen dan meer kopen voor hetzelfde geld.

Antwoorden (1)

Het gaat allebei over het verband tussen 2 waardes die stijgen of dalen naarmate de andere waarde stijgt of daalt.

Lineair geeft aan dat de stijging of daling altijd even groot is. In een grafiek is dit een rechte lijn. Het stijgingspercentage blijft gelijk.

Er is ook een exponentieel verband (of kwadratisch verband). In een grafiek geeft dit een (halve) parabool. Het stijgingspercentage neemt toe.

Omgekeerd geeft aan dat het in tegengestelde richting verandert. Als de ene waarde groter wordt, wordt de andere waarde kleiner. Dit kan zowel een omgekeerd lineair verband zijn, als een omgekeer exponentieel verband.