Het gat is het center van de cd. Bij het laden van de cd valt er een asje in dat gat, dat is van de aandrijving om de cd te laten draaien. En draaien moet de cd om de weggebrande putjes in de reflectielaag als een lang lint te "lezen".

Zonder gat zou de cd niet op zijn plek kunnen blijven zitten, dus het predicaat onderzetter bij een mislukt baksel is niet goed gekozen, want de onderzetter lekt in het midden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat zou je denken van "om in het doosje te kunnen worden vastgezet"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou ook van de zijkant kunnen
-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doosje is juist aangepast aan de CD... Meestal vinden ze eerst het product uit en dan de verpakking namelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat nou? Bij hetontwerpen van doosje, cd en afspeel/opname apperatuur zijn ze van een gat uitgegaan, omdat dat wellicht de meest voor de hand liggende oplossing is en omdat dat ook een voortzetting is van de 'plaat'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, wat een geleuter!
Wist je dat het gat in de CD, precies net zo groot is als ons oude vertrouwde dubbeltje?
Als je er nog eentje hebt liggen, moet je het eens proberen. Het past echt precies.
De CD is een Nederlandse uitvinding en er is mij verteld dat de ontwerper een maat voor het gat nodig had en nam daarvoor het dubbeltje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te zorgen dat het schijfje op de juiste plek blijft liggen bij het draaien. Anders heeft de laserlezer iets teveel moeite om in het juiste groefje te blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Er zitten geen groefjes in, hoor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zou je het dan willen noemen?
Een gat is niet echt nodig, je zou het ook anders kunnen oplossen. Grammofoonplaten hadden ook een gat, vandaar dat toen de CD werd uitgevonden, men niets anders wist te bedenken.