Oorspronkelijk rekende Julius Caesar de jaren vanaf de stichting van de stad Rome (21 april 753 v. Chr.). Het jaar 45 v. Chr. was toen het jaar 708 na de stichting van de stad (A.U.C. Anno Urbis Conditae) en het eerste schrikkeljaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 45 voor christus.

Schrikkeljaren met een extra dag zijn ingevoerd met de Juliaanse kalender, die uitging van een doorgaande regelmaat van een schrikkeljaar na iedere drie gewone jaren.

De Juliaanse kalender is ingevoerd door Julius Ceasar in 45 voor christus.

Eerst werd om de drie jaar een schrikkeljaar ingevoerd maar die fout werd in 4 na Chr. hersteld.

Op advies van de Alexandrijnse astronoom Sosigenes legde Caesar een jaar van 365,25 dagen vast, door om de vier jaar een extra dag toe te voegen.
Deze duur was vanouds reeds door de Egyptenaren bepaald en het is een vrij goede benadering van het tropisch jaar (het jaar gebaseerd op het verloop van de seizoenen), hoewel in Caesars tijd al een nauwkeuriger waarde bekend was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bestond inderdaad al, maar het schrikkeljaar zoals wij die kennen (iedere vier jaar, behalve drie van de vier honderdtallen) is in 1582 ingevoerd door Paus Gregorius XIII met de Gregoriaanse Kalender. Niet-katholieke gebieden in Europa voerden het in de 18de eeuw in.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoelde, in de 18de eeuw voerde niet-katholieke gebieden de Gregoriaanse Kalender in.