Hulpjes bij kleurenblindheid
Als kinderen met kleurenblindheid op school zitten, zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden, en hulpmiddelen zodat de kinderen de opdrachten toch snappen:
* Een goed contrast tussen voor- en achtergrond is belangrijk; zelfs kinderen die totaal kleurenblind zijn, kunnen dan nog een eind komen.
* Als kleuren gebruikt worden om er een aanwijzing mee te geven, gebruik dan bij voorkeur geel, blauw, wit of zwart i.v.m. eventuele rood-groen kleurenblindheid.
* Als de leraar met rood op een zwart bord schrijft, bedenk dan dat iemand die rood niet waarneemt, niets op het bord ziet staan!
* Vaak worden de namen van de kleuren op de kleurpotloden geplakt. Zo kunnen de kleuren toch op de juiste manier gebruikt worden.
* Als kleuren ook een boodschap inhouden, bijv. groen=starten en rood=stoppen, schrijf dan de betreffende woorden erbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Niet zo veel,ze zien heus wel of het stoplicht rood of groen is

Ze kunnen er goed mee leven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleurenblindheid is vooral voor kinderen zeer nadelig. Bij het kleuren van tekeningen zullen zij de bomen rood maken en de daken groen, waarbij ze uitgelachen zullen worden.

In het verkeer zijn kleurenblinden gevaarlijk, voor zichzelf maar ook voor anderen. Een normaal kleuren ziende kan van verder af al de kleuren van verkeers- en stoplichten zien, een kleurenblinde kan zo door het rode licht rijden. Ook kunnen kleurenblinden veel banen niet aannemen zoals elektricien, omdat kleur hier heel belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die kleurenblind zijn, zien bepaalde kleur(nuances) niet.
In het verkeer is met kleurenblindheid rekening gehouden. De kleuren van de stoplichten zitten altijd op dezelfde plek en bepaalde kleuren gaan altijd samen met bepaalde vormen.

Dat mensen helemaal geen kleur zien komt wel voor, maar heel weinig. De wereld is dan wat onoverzichtelijker, stel ik me zo voor.
Alhoewel: toen wij thuis nog zwartwit tv keken, kon ik aan de kleurnuance zien welke kleur het moest zijn en zodanig vulde ik het ook in. Ik zag gewoon kleur.
Het mooie van het menselijk lichaam is dat het zich altijd aan de persoonlijke omstandigheden aanpast. Andere eigenschappen worden sterker.

Toegevoegd na 6 minuten:
kleurnuance (derde stukje) moet zijn: grijstint
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan je leven behoorlijk beïnvloeden, als je een baan bij de politie wil gaat dat niet als je kleurenblind bent. En als je droom een baan als piloot was dan kan je dat wel vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de maling genomen worden, dat is een nadeel.
Een vriend van mij is kleurenblind en heeft daar geen enkel probleem mee.
Het is soms lachwekkend. Zo kwam hij een keer thuis van een uitstapje met collega's en onderweg had hij een paar leuke blauwe t-shirts gekocht maar toen hij ze trots aan mij liet zien waren ze niet blauw maar paars.
Zijn collega's hadden gezegd dat het blauw was, hij heeft humor en kan daar smakelijk om lachen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn man kan bepaalde tinten bruin en groen niet discrimineren (onderscheiden). Gevolg is dat hij niet ziet dat er dorre takken in een struik zitten. Als ik ze wil wegknippen, vindt hij dat ik eraf moet blijven.
Hij gelooft het gewoon niet dat hij het iets anders ziet dan ik. (ik maak er geen punt van, maar hij ziet het echt niet goed, die takken knip ik wel een keer als hij niet thuis is).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tomaten plukken schijnt voor een tuinder ook een probleem te zijn,gelukkig zijn er machines welke ze op kleur kunnen sorteren voor ze naar de veiling gaan heb ik me laten vertellen.