Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan middelpuntvliedende kracht gebruikt worden voor inertie aandrijving?

Kan middelpuntvliedende kracht gebruikt worden voor inertie aandrijving?

Dit door in de ene richting het rondvliegende object in de richting van het centrum aan te halen en het object vervolgens aan de tegengestelde zijde van de omloopbaan terug te vieren?

Doordat het centrum (motor) het rondvliegende object naar zich toe trekt, beweegt de motor in het centrum zich zelf immers ook gedeeltelijk in de richting van het rondvliegende object.

Als aan de andere zijde van de omloopbaan het rondvliegende object vervolgens telkens terug gevierd wordt, waardoor het centrum en rondvliegend object zich van mekaar verwijderen, doet dit de combinatie nog meer bewegen in de richting van het punt dat het object aangehaald werd.

Moeilijke uitleg ik weet het, maar ik had graag een antwoord gehad waarom dergelijke aandrijving d.m.v. een motor die duizenden toeren per minuut draait wel of niet mogelijk zou zijn. Bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Je omschrijving is me niet helemaal duidelijk, maar ik lijk te begrijpen dat je een object heen en weer wil bewegen van de binnen naar de buitenkant van een wiel.
Wanneer je een massa naar het middelpunt van een draaiend wiel trekt dan gaat het wiel sneller draaien.

Een bekend voorbeeld daarvan is een ijsdanseres die een pirouette doet. Door zoveel mogelijk van haar massa zo dicht mogelijk bij het draaipunt te trekken gaat ze steeds sneller draaien.

Er zijn echter wel 2 problemen:

1) er is kracht en energie voor nodig om de massa van buiten naar binnen te trekken. De snelheid komt dus uit de toevoer van die energie. Het is dus geen gratis snelheid.

2) Er is al snel een eindpunt bereikt. Wanneer alle massa bij het middelpunt is aangekomen stokt het systeem van versnelling.
Door weer massa naar buiten te bewegen werkt dit andersom als de vorige beweging: het wiel zal vertragen.
Een systeem van telkens nieuwe massa aan de buitenkant toevoegen en in het midden laten verdwijnen, zal werken. Maar dit is een heel inefficiënt systeem omdat je al die massa aan de buitenkant ook op snelheid toe moet voegen. Anders raak je weer energie kwijt aan het versnellen van al die massa.

Kortom: nee, dit is geen praktisch systeem om als motor te dienen, tenzij we het over een hele korte periode hebben met een relatief vrij kleine versnelling.
(Lees meer...)
Nee, dat kan niet.

Ik ga uit van een constructie waarbij er een gewicht aan een draadje van een motor zit en dat die motor dan hard om zijn as draait en daarbij beurtelings, het gewichtje naar zich toe trekt en weer laten vieren. Precies in het tempo zodat het trekken en vieren altijd aan dezelfde kant plaatsvindt (zo iets maken en het ook nog eens laten werken lijkt mij al een knappe prestatie!).

Wat je je dan voorstelt is dat met het laten en weer trekken er beweging naar een bepaalde kant van het hele systeem ontstaat. Dat is echter niet het geval. Het hele systeem, de motor, het touwtje en het gewicht, heeft een gemeenschappelijk zwaartepunt en het is het totaal aan krachten op dit zwaartepunt dat bepaald of het hele systeem beweegt. En het totaal is nul omdat het naar binnen trekken van het gewicht net zoveel energie kost als het weer laten vieren oplevert.

In de link een college van Walter Lewin over dit onderwerp. Op het einde zit een demo met twee wagentjes met veren ertussen waarbij zichtbaar wordt hoe de wagentjes zeer complexe bewegingen maken maar het gemeenschappelijk zwaartepunt in alle rust zijn weg gaat (je moet wel goed kijken want de film is op dat punt bepaald geen HD).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iemand staat op een skatebord op een zeer glad oppervlak. Hij houdt een bal aan een touw, die zich in een cirkel rond zijn skatebord beweegt. Als de bal aan de voorzijde is van zijn skatebord, trekt hij de bal naar binnen, waardoor zijn skatebord uiteraard ook een stukje naar voor beweegt (actie = reactie). Als de bal in zijn omloopbaan aan de achterzijde van zijn skatebord komt, viert hij het touw tot de bal terug op de oorspronkelijke afstand komt van waar hij de bal naar binnen getrokken heeft.
Zal het vieren van de bal zijn skatebord terug achteruit of zijwaarts doen bewegen?
Ik denk het niet. Als de bal terug aan de voorzijde van zijn skatebord komt trekt hij de bal opnieuw naar binnen waardoor ook zijn skatebord opnieuw het stukje naar voor beweegt, enz. We hebben dus te maken met een voorwaartse propulsie. De bedoeling van dit systeem is zeker geen perpetuum energie. Integendeel, het hele systeem kan zelfs heel wat energie vergen. De bedoeling is een aandrijving in de ruimte die geen gebruik meer moet maken van de uitstoot van chemische reacties, maar kan gebruik maken van quasi onbeperkte elektrische energie die kan opgewekt worden via zonnepanelen of nucleair.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De actie = -reactie geldt ook als je de bal laat vieren. Doe eens het volgende experiment. Neem bijvoorbeeld een emmer water, doe die aan een touw van een meter of twee en ga die hard horizontaal ronddraaien. Laat het touw los (je begrijpt dat je de nodige ruimte moet hebben). De emmer vliegt bij jou vandaan maar jij gaat als reactie daarop ook naar achteren. Ik kan mij in de ruimte geen andere motor voorstellen dan een die door de uitstoot van massa zichzelf een bepaalde kant op stuurt.
Iedere andere mogelijkheid leidt er toe dat je iets moet verzinnen om jezelf aan je haar omhoog te trekken, en dat gaat nu eenmaal niet. Een motor in de ruimte hoeft overigens niet met een chemische reactie te werken. Een mogelijkheid is een ionenmotor waarbij de voortstuwing wordt bereikt door het versnellen van ionen in elektromagnetische velden waarvan de energie uit zonnepanelen komt.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing