Dove mensen luisteren muziek door trillingen.

Wat is hier nou mooi aan? Je voelt toch alleen trillingen? het kan toch nooit zo mooi zijn als normale muziek? en hoe kun je door die trillingen toch muziek horen? ik vind het maar raar..

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik moest er even inkomen. Ik wil me even voorstellen, ik ben Dirk Jan, postbode van beroep, In mijn vrije tijd speel ik orgel, piano, gitaar, ik zing in een koor, en zing en speel graag liederen met bewoners in een zorgcentrum. Ik wilde me altijd al een beetje inleven in mensen die blind zijn. Ik wordt gesponsord in een actie betreffende het oogfonds, geheten blind voor een dag. Op 21 juni gaan verschillende mensen blind voor een dag, als sponsor voor het doel onderzoeken, het tegengaan van
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
blindheid. Als voorbereiding hierop, wordt ik regelmatig geblinddoekt bij bijvoorbeeld een kooravond, zorgvuldig, zodat zien onmogelijk is, ik ben volledig in het donker, merk dat ik niet vrij rond kan lopen, geleid moet worden, maar wel nog goed kan zingen en muziek maken. Het geluid van mij pc deed het een keer niet meer, en ik zag een filmpje van mezelf achter de piano, al zingend, en ik dacht, wat als ik doof zou worden. Ik kan wel vrij rond lopen, iemand die blind is, kan trouwens ook een
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
stuk met stok lopen, zelfstandig naar een gelegenheid, kan zich thuis redden Ik dacht, wat als ik doof zou worden, ik werd er intens verdrietig van dat ik mezelf zag op een filmpje, waarop ik speelde en zong. Ik dacht, dat dove mensen geen muziek konden maken of niet naar muziek konden luisteren, totdat ik hier met iemand over sprak vorige week, en het filmpje over gehoortrillingen zag, en iemand die wel naar muziek luistert en doof is. Als blinde mis ik ook de emotie van de mensen die ik niet z
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
zie, en iemand die doof is, kan wel zien, fietsen en gemakkelijk lopen. Na mijn actie blind voor een dag, zou ik me ook graag willen verplaatsen in iemand die doof is. kan iemand me helpen aan informatie. Ik zal in een later stadium een foto van mijn gezicht plaatsen, want deze is nu grotendeels bedekt door een stevige blinddoek. Dirk jan
Antoni
6 jaar geleden
@Blindedirk, je kan je vraag (beter) stellen via https://www.startpagina.nl/v/vraag/stellen/. Dan zullen de gebruikers van de website je vraag eerder zien, en deze ook volgens de regels van de website kunnen beantwoorden.

Het beste antwoord

Een ding van muziek die je in alle culturen terug vindt, is ritme. En ritme kun je niet alleen horen, maar ook voelen. Dove mensen zullen hier hun comfort uithalen, maar het zal inderdaad vast minder mooi zijn dan 'gehoorde muziek'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het wordt wel eens gezegd dat als je een bepaald zintuig mist dit wordt opgevangen door versterking van een wel aanwezig zintuig. Misschien wordt dit 'muziekgevoel' ook wel dusdanig versterkt dat het net zo mooi is. Maar dan op een andere manier..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
deze vraag is het beste te beantwoorden door iemand die tijdens zijn leven doof is geworden, en hierdoor nog wel een periode met muziek mee heeft gemaakt, en later (nu) een periode zonder, maar wel met "tril"muziek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad, muziek heeft ritme. Ritme is voelbaar voor doven, met het juiste ritme kunnen ze dus ook genieten van allerlei soorten muziek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dove mensen voelen het ritme,maar er is verschil tussen aangeboren doofheid, of dat het op latere leeftijd is ontstaan.Als het op latere leeftijd ontstond kunnen doven zich bij een bepaald ritme een melodie voorstellen, die misschien totaal niet op het ten gehore gebrachte slaat.Maar het is dan wel mogelijk om op muziek te dansen.Dus evengoed plezier.
(Uit eigen ervaring).