Hoe kan het dat koffie met koffiemelk erin langer warm blijft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het blijft langer warm, dat heb is al bewezen. Ik weet alleen niet meer hoe dat nou precies zit, ben er erg benieuwd naar.
Vandaar mijn vraag.

Het beste antwoord

Koffie met koffiemelk blijft WEL langer warm dan koffie zonder een koffiemelk erin.
De oorzaak; koffie koelt af doordat de omgevingstemperatuur lager is. Doe je er koffiemelk bij in dan is het verschil met de omgevings temperatuur lager en daardoor koelt de koffie minder snel af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Mijn idee! +1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het koffiemelk erin gooien zorgt wel ook weer dat ie afkoelt natuurlijk. Bedoel je dat de vraag klopt in de zin van 'letterlijk gezien koelt koffie met koffiemelk minder snel af, omdat het afkoelen gebeurt op het moment dat je de koffiemelk erbij gooit, pas daarna noem je het koffie met koffiemelk'? Of is het echt zo dat als je 2 koppen koffie hebt, en bij de ene koffiemelk erbij doet en bij de andere niet, dat die zonder koffiemelk dan het eerste op kamertemperatuur is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe je het ook doet , die met koffiemelk zal altijd langer warmer blijven.
De koffiemelk is altijd koeler en dus dichter bij de omgevings temperatuur dan de gloeiend hete zwarte koffie.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ho, nu ben ik het niet meer met je eens! Stel, het temperatuursverschil tussen de koffie en de omgeving neemt elk kwartier met de helft af. Omgeving is 20 °C. Koffie zonder melk is 80 °C. Meet je in het begin en dan steeds na een kwartier, dan meet je de volgende temperaturen (soms wat afgerond):
80°, 50°, 35°, 28°, 24°, 22°, 21°. Doe je koude koffiemelk in de koffie, dan is de koffie van 80 °C afgekoeld tot 60 °C. Doe je met dat kopje koffie dezelfde serie metingen, dan meet je de volgende temperaturen:
60°, 40°, 30°, 25°, 22°, 21°. De koffie met koffiemelk is dus *eerder* afgekoeld tot welke temperatuur dan ook. De zwarte koffie echter sneller af dan de koffie met koffiemelk. In het eerste kwartier koelt de zwarte koffie 30 °C af, terwijl de koffie met melk slechts 20 °C afkoelt. In het eerste half uur koelt de zwarte koffie met 45 °C af, terwijl de koffie met melk in datzelfde half uur met slechts 30 °C afkoelt. De zwarte koffie koelt sneller af, maar de koffie met melk is eerder afgekoeld. (Alle temperaturen en tijdsduren in deze reactie zijn uit de duim gezogen - ze dienen slechts ter illustratie van het principe.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, hitte stijgt sneller dan koude dus die met koffiemelk gaat echt vertraagder afkoelen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee. Neem een kopje zwarte koffie van 80 °C. Wacht tot dat kopje is afgekoeld tot 60 °C. Schenk op dat moment een tweede kopje koffie in, en doe er meteen koffiemelk bij. Dan is dat tweede kopje ook 60 °C. Je hebt nu dus twee kopjes koffie: een zwarte koffie en een koffie met melk. Beide hebben dezelfde temperatuur van 60 °C. Beide zullen dus vanaf dat moment precies even snel afkoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, nu begin je met zwarte koffie die al dichter bij de omgevings temperatuur zit en dat zitten ze met die 60 graden zeker maar daar ging de vraag niet over.
De vraag was waarom met melk langer warm dan zonder en dat antwoord heb je gehad.
Genoeg hierover dus.
Cryofiel
13 jaar geleden
Toch niet. Met melk juist korter warm dan zonder. Met melk duurt het korter voordat de koffie een bepaalde temperatuur heeft bereikt. Zonder melk neemt in het begin de temperatuur sneller af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je wat ,ik neem nu een bakkie koffie en beantwoord jij nu maar eens een vraag van een ander.
Ik blijf bij mijn antwoord en gelukkig hebben wij een bedrijf dat met de meeste warmte adviezen wel uit de voeten kan.
Utrecht
13 jaar geleden
Het hele verhaal van het langer heet blijven gaat alleen op voor koffie met melk: koffie zonder melk blijft altijd warmer. Maar áls je melk in de koffie doet kan je dat beter meteen doen en niet nét voor het drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrecht, mee eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem maar een pilsje,lekker koud en geef hem niet de kans om buiten mijn lichaam de omgevings temperatuur aan te nemen. Proost!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moolkeesje jij leek mij nu net het type voor een oranje bitter, nee dus. Maar wel proost hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met oranje heb ik niets,dan liever een kalmoes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het de kleur is gewoon je ogen dicht en naar binnen gieten. Mijn voorkeur is dan toch een portje, rood a.u.b.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
TAWNY!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja de enige echte!

Andere antwoorden (4)

Dat kan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melk bestaat uit water met daarin opgeloste vebolletjes en eiwitten. De open structuur van het laatste heeft een isolerende werking
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrecht
13 jaar geleden
Hmm. vetbolletjes zijn gedispergeerd en niet opgelost. Ook het melkeiwit zit voornamelijk in caseinemicellen en dus niet in een open structuur. Maar ik ben wel benieuwd naar jouw theorie van de isolerende werking.
dat lijkt maar zo, wanneer de je koffiemelk uit de koelkast haalt en direct door de koffie roert dan zal de koffie eerder kouder worden dan wanneer je geen koffiemelk in de koffie gebruikt, dat komt omdat de koffiemelk kouder is dan de temperatuur van je kopje koffie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan niet ! En over hoeveel koffie melk heb je het dan ?
Ik hou van veel melk in mijn koffie en doe dit bewust met koffiemelk poeder. als ik dat zelfde bakkie nog een keer inschenk met koffiemelk is echt wel een stukje koeler !!
dat zal lekker wezen, neem je 1 drupje koffie en de rest koffiemelk , koelt ie nooit meer af !!