Hoe oud is de mensheid?

Ik was aan het spelen met de gedachte om terug te rekenen via de generatie-interval hoe oud de mensheid zou zijn. Ik heb met de volgende getallen gerekend, elk paar krijgt 2 kinderen dus per generatie vermenigvuldigd zich een generatie maal 2 in 33 stappen zit ik dan al over de 8miljard mensen.

Dat zou betekenen dat de mensheid nog geen duizend jaar oud zou zijn!?!?!?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, waar wil je de mensheid laten beginne? Bij de eerste mensapen die op twee benen gingen lopen? Dan denken we rond 7 mjg (miljoen jaar geleden). Maar toen waren onze voorouders nog dieren. Wanneer werden ze dan mens-achtig? Toen ze (het begon in één aapmensengroepje, ergens waar nu Ethiopië ligt) spelenderwijs namen voor de dingen gingen gebruiken. Maar dat doet iets met een dier. Een naam (symbool, woord) voor een pijp IS geen pijp. Alleen, Nu ik het woord 'pijp' noem, heb jij onmiddellijk een pijp in gedachte. Nou, dat hebben andere dieren niet. Honden kunnen wel woorden begrijpen ("In je mand!", "Zit!") maar ze kunnen ze niet zelf blaffen. Getrainde chimpansees kunnen wel gebarentaalwoorden niet alleen begrijpen maar ook zelf maken, heel rudimentair. Voor mensen is het de normaalste zaak van de wereld. Wanneer is dat begonnen? Genoom-onderzoek wijst uit dat de mensachtigen rond 4,5 mjg niet langen mengden met andere aapmensen. Misschien dat we het daar mogen laten beginnen. Maar de meeste paleo's houden de datering van de oudste stenen werktuigen aan: 3,3 mjg.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100