Hoe oud is de mensheid?

Ik was aan het spelen met de gedachte om terug te rekenen via de generatie-interval hoe oud de mensheid zou zijn. Ik heb met de volgende getallen gerekend, elk paar krijgt 2 kinderen dus per generatie vermenigvuldigd zich een generatie maal 2 in 33 stappen zit ik dan al over de 8miljard mensen.

Dat zou betekenen dat de mensheid nog geen duizend jaar oud zou zijn!?!?!?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ongeveer 200.000 jaar voor homo sapiens sapiens en 2.500.000 jaar voor mensachtigen(homo).

https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_human_evolution#Taxonomy_of_Homo_sapiens

Toegevoegd na 19 uur:
In de beginjaren van de Homo sapiens groeide de bevolking heel erg langzaam. De gemiddelde levensduur lag toen maar rond de 10 tot 12 jaar. Amper genoeg voor vruchtbaarheid dus. Bovendien leefden we toen nog in een erg vijandelijke omgeving, wat een vroege dood heel normaal maakte. De eerste mijlpaal van een miljoen mensen ontstond pas rond 10.000 voor Christus.

Agricultuur
De opkomst van agricultuur en de eerste kleine steden (rond 8000 voor Christus) hielpen de groei van de mens. Maar nog steeds was de groei gemiddeld minder dan 0,05 procent. Rond het jaar 0 leefden er naar schatting 200 miljoen mensen, maar die schatting varieert. Er zijn ook wetenschappers die 300 tot zelfs 600 miljoen noemen. Dat laat zien hoe inaccuraat de schattingen in die tijden waren.

HET EINDE VAN BESCHAVINGEN
Ook door bijvoorbeeld klimaatveranderingen gingen diverse andere beschavingen al ten onder.
Vanaf het jaar 0 duurde het nog heel erg lang voor er een significante bevolkingsgroei te zien was. Een dieptepunt vond in de Middeleeuwen plaats, toen de Zwarte Dood bijna de helft van de Europeanen het leven benam. Het duurde naar schatting zo’n 150 jaar voordat de bevolking er weer een beetje bovenop was.

Zoals je ziet kan je niet zo makkelijk terugrekenen in dit geval. Ten eerste maak je dan al snel logica fouten, en ten tweede houdt je alleen maar perfecte groei aan. Wat leuk is voor een bacteriekolonie in perfecte omstandigheden, maar minder voor zwakke zoogdieren in imperfecte omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, waar wil je de mensheid laten beginne? Bij de eerste mensapen die op twee benen gingen lopen? Dan denken we rond 7 mjg (miljoen jaar geleden). Maar toen waren onze voorouders nog dieren. Wanneer werden ze dan mens-achtig?
Toen ze (het begon in één aapmensengroepje, ergens waar nu Ethiopië ligt) spelenderwijs namen voor de dingen gingen gebruiken. Maar dat doet iets met een dier. Een naam (symbool, woord) voor een pijp IS geen pijp. Alleen, Nu ik het woord 'pijp' noem, heb jij onmiddellijk een pijp in gedachte.
Nou, dat hebben andere dieren niet. Honden kunnen wel woorden begrijpen ("In je mand!", "Zit!") maar ze kunnen ze niet zelf blaffen. Getrainde chimpansees kunnen wel gebarentaalwoorden niet alleen begrijpen maar ook zelf maken, heel rudimentair. Voor mensen is het de normaalste zaak van de wereld. Wanneer is dat begonnen? Genoom-onderzoek wijst uit dat de mensachtigen rond 4,5 mjg niet langen mengden met andere aapmensen. Misschien dat we het daar mogen laten beginnen. Maar de meeste paleo's houden de datering van de oudste stenen werktuigen aan: 3,3 mjg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan de menselijke geschiedenis niet uitrekenen door het vermenigvuldigen van nakomelingen. Het beperkte aantal nakomelingen van chinezen als voorbeeld.
In Laetoli, het noorden van Tanzania, zijn menselijke voetafdrukken gevonden in vulkanische as, van tussen de 3.6 en 3.8 miljoen jaar oud!
De mens is niet ontstaan uit de neanderthaler, want deze voetsporen, van drie ‘moderne’ mensen, zijn ouder dan het skelet van Lucy en de gevonden resten van neanderthalers. Mensen zijn ook niet afkomstig van de apen. De eerste mensen bestonden al miljoenen jaren terug en leefden, waarschijnlijk net als nu, samen met apen en vroeger waarschijnlijk ook samen met neanderthalers.
Onderzoekers in de voormalige Sovjet Unie hebben melding gemaakt van een steenlaag, die meer dan 2000 pootafdrukken van dinosauriërs bevat, tezamen met menselijke voetafdrukken. Die afdrukken overlappen elkaar regelmatig.
Het is duidelijk dat beide soorten afdrukken zijn gemaakt in zand of modder dat later versteend is. Deze menselijke voetafdrukken lijken de conclusie te rechtvaardigen dat de mens tegelijkertijd met de dinosauriërs geleefd heeft!
Soortgelijke ontdekkingen zijn er ook gedaan in Amerika. De Paluxy rivier in Glen Rose, Texas, is beroemd om zijn dinosaurus sporen. Wat niet zo bekend is, is dat er ook daar menselijke sporen zijn gevonden, niet alleen in dezelfde formatie, maar ook in dezelfde laag en in sommige gevallen overlappen ook daar de afdrukken van menselijke voeten de sporen van de dinosaurussen.
Deze info komt van Michael Baigent'boek: ‘Sporen uit de oude tijd’