ik kan 1.15 mijn adem inhouden onderwater.dat lijkt me toch best lang voor een kind van 12,of niet? hoe bedoelen jullie hyperventileren?

Toegevoegd na 1 uur:
heeft iemand tips of manieren hoe je zo lang mogelijk onderwater kan blijven?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hoewel je vraag mij niet helemaal duidelijk is. Wil ik toch graag reageren. 1 minuut 15 onderwater je adem inhouden is knap. Maar het verschilt sterk of je dat doet terwijl je zwemt (in 1 minuut 15 moet een ongeoefende zwemmer een goede 50 meter kunnen zwemmen). Of dat doet terwijl je je hoofd onder water houd. Daarbij maakt het weer uit wat je hersensnelheid is. Deze kan je verlagen door zelf een tijdje non-actief in het water te liggen (je krijgt dan een loom gevoel). Je merkt dan dat het veel gemakkelijker is om je adem langer in te houden dan je normaal zou kunnen. Zo moet je na oefening de drie minuten wel kunnen halen, ook al ben je 12. Waar je helemaal het record mee kan vestigen is door onderwater te ademen in het bubbelbad. Het is mogelijk om onderwater lucht uit de bubbels te halen die naar boven borellen. Het best werkt dat door een trechter met je handen te maken voor op je mond. Je houd je hoofd horizontaal met de omgekeerde trechter daarop. De lucht komt in de trechter terecht en is lichter dan het water wat er in zit en stijgt zo automatisch naar je mond toe waardoor je kan ademhalen. Je moet er rekening meehouden dat deze lucht minder zuurstof bevat dan normale waardoor je naar verloop van tijd wel weer boven moet komen. De zuurstof die je uitblaast kan je door je mond of door je neus uitblazen. Ik ben er nog niet achter wat het beste werkt. De zuurstof vanuit je mond komt weer in de trechter terecht en kan je dan ook weer inademen. Deze lucht kan je ongeveer zeven keer hergebruiken voordat de lucht zuurstofledig wordt. Succes! Toegevoegd na 4 minuten: Wat ik vergeten was te vertellen. Is dat je nooit verder moet gaan dan je eigenlijk kan. Dat voel je zelf aan. Te lang je adem inhouden is nadelig voor de hersenen.

1.15 is inderdaad wel lang, volgens deze vraag is 1 minuut gemiddeld: http://www.goeievraag.nl/vraag/water-blijven.18729 Hyperventilatie betekent letterlijk te veel (hyper) ademen (ventilatie). Wie hyperventileert, ventileert meer dan nodig om de pCO2 op de normale hoogte te houden. Hyperventilatie moet niet gedefinieerd worden als "snel ademhalen" (tachypnoe); dit kan namelijk best normaal zijn, bijvoorbeeld bij inspanning. Afhankelijk van de situatie kan men, bijvoorbeeld bij een metabole alkalose, snel ademhalen, maar nog last hebben van hypoventilatie. Toegevoegd na 37 seconden: edit: gemiddeld is het 30 seconde!

Lang je adem inhouden is een kunstje dat je kunt oefenen, en geen ongevaarlijk kunstje trouwens, maar met hyperventileren heeft het volgens mij niets te maken, dus het verband ontgaat me. De enige link die ik zie is dat bewust hyperventileren (snel achter elkaar heel diep inademen) een methode is om veel zuurstof in je bloed te pompen (of eigenlijk juist uitademen om zoveel mogelijk co2 UIT je bloed te krijgen, dat de adembahlingsprikkel stimuleert) om langer je adem in de kunnen houden. Wederom een aardig maar niet ongevaarlijk kunstje. Onopzettelijke hyperventilatie als reactie op stress staat hier los van, en ik denk ook niet dat het een gevolg kan zijn van het teveel beoefenen van deze techniek. Ik adviseer je echter wel er niet mee door te gaan ; ruim een minuut is voldoende om iederen af te troeven en elk wedstrijdje te winnen, dus gekker zou ik het niet maken, tenzij je ambities hebt om parelduikster te worden ofzo. Maar pas op, die worden niet oud.

Bronnen:
http://www.hyperventilatie.info/faq.htm

het hyperventileren wat je hier bedoelt is het voledig leeg maken van de longen van co²door je de aademreflex kunt uitstellen, dit doe je door je eerst te conceentreren op je ademhaling en vervolgens een aantal keren diep uit te ademen,waarbij je oppervlakkig inademt,dan adem je een keer heel erg diep in en je kunt je adem een langere tijd vasthouden omdet er geen co²in je longen is achtergebleven. aangezien dit ongetraind niet zonder gevaar is raad ik je aan om een cursus freediven te volgen waar je leert omgaan met de gevaren en mogelijkheden van het freediven. Vanwege de gevaren moet je dergelijke dingen dan ook niet doen als je alleen bent maar alleen met een getrainde begeleider.

Is heel simpel. 3 keer diep uit en inademen om je longen tot in de hoekjes te vullen. Onder water gaan en je ademreflex in bedwang houden. Af en toe wat lucht uitblazen. Je kan ook met je neus naar de bodem gaan liggen en dan de lucht uit je longen blazen zodat je zinkt. Dan zo lang mogenlijk je ademreflex onderdrukken. Die reflex wordt door je hersenen opgewekt en als je gaat denken dat je geen lucht hebt wordt dit steeds sterker. Natuurlijk niet te ver gaan, als je steken in je buik krijgt zeker stoppen. Het beste resultaat heb je als je rustig in het water ga liggen omdat je dan een lagere bloedcirculatie hebt dus minder zuurstof nodig hebt. Bij mij is het nu 2.25 minuten. Succes en oefening baart kunst.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100