Bestaan er wetenschappelijke onderzoeken, waarin het welzijn van dieren in het dolfinarium is onderzocht?

De laatste jaren komt er steeds meer discussie over de vraag, of dolfijnen (en andere waterdieren) in een dolfinarium wel gelukkig zouden zijn. Sommige mensen beweren dat de dolfijn een dier is, dat per definitie al niet in gevangenschap te houden is. Bepaalde landen, zoals bijv. Engeland, India, Zwitserland en sinds kort Finland, hebben daarom ook dolfinaria in heel hun land verboden.
Ik weet dat ik sommige mensen misschien irriteer als ik hierover begin, maar zo is het echt niet bedoeld. Ik wil gewoon voor de zekerheid weten: bestaan er neutrale onderzoeken waarin wordt gekeken naar het welzijn van dolfinarium-dieren? (Tja, het dolfinarium Harderwijk zélf zegt uiteraard dat het wel goed zit, en dat die dieren heel gelukkig zijn. Maar ik wil het niet van het park zelf horen, en dat bedoel ik niet wantrouwig).

Weet jij het antwoord?

/2500

Er kan geen goed wetenschappelijk onderzoek gedaan worden, omdat a het aantal dieren in dolfinariums te klein is. b het onderzoek aan welzijn wetenschappelijk betekend je de welzijn moet verlagen of verhogen of experimenteren met het welzijn. De dierenrechten organisaties en de dolfinariums hebben de onderzoeken nodig, maar de wet staat deze onderzoeken niet toe. Dit is een vraag waar geen antwoord op gegeven kan worden. Toegevoegd na 9 minuten: Ik neem mijn laatst opmerking terug. Het is lastig om hier een antwoord op te geven. Maar er is wel onderzoek aan welzijn van dieren in dierentuinen en buiten dierentuinen. Je kunt deze onderzoeken gebruiken om een literatuur onderzoek te doen om een antwoord te geven op de vraag van welzijn van dieren in een dolfinarium. Maar mij is geen neutraal, wetenschappelijk onderzoek bekend. De beslissingen in andere Europese landen is niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, maar dat zijn politieke beslissingen. Gezien de grote internationale belangstelling in de pers voor dit onderwerp zou zo onderzoek als het er is wel bekend gemaakt zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100