Hoe voorkom ik een explosie bij mijn kolenkachel?

Vooral na het vullen van de trechter en na het poken of schudden.

Weet jij het antwoord?

/2500

De explosie/ steekvlam bij het poken en schudden is een kleine stofexplosie. Door flink te poken en schudden ontstaat fijn kolengruis of stof (of als het al aanwezig was, mengt het zich met de lucht). Een mengsel van fijn stof met lucht is altijd veel brandbaarder dan dezelfde stof in grotere stukken. Dat komt door het veel grotere contactoppervlak per gram van die stof. Zo zal een blokje ijzer niet branden, maar zeer fijn verdeeld ijzer (ijzerpoeder, pyrofoor ijzer) is met een gloeiende spijker aan te steken en verbrandt met vlammen! Met ijzervijlsel lukt dit ook vrij aardig (don t try this at home!!). Natuurlijk is anthraciet veel beter brandbaar dan ijzer, daarom zal het stof/ gruis ervan niet gewoon branden maar ontploffen. De ontstekingsbron die de explosie kan veroorzaken is immers dicht bij. Toegevoegd na 1 minuut: De stofexplosie is te voorkomen door eenvoudig te voorkomen dat er (veel) stof ontstaat: dus door niet (of heel voorzichtig) te poken en/of te schudden!

Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stofexplosie

Door een hogere temperatuur te maken VOOR je gaat schudden en poken. Ooit leerde ik mijn zoon om wat diesel op een kolenkachel te gieten in gecontroleerde omstandigheden als leermoment over explosies en gevaren van vuur bij bijv. een brand in zowel een huis, bij een auto_ongeval of zelfs als er een tankwagen in de buurt is (zelf heb ik ook een internationale transportvergunning en tijdens mijn legerdienst in 1987 kreeg ik een heel bijzondere brandopleiding van niet alleen vaste branden maar ook van vloeistofbranden waarbij we als team van drie moesten samenwerken om bijv. een deur open te doen terwijl de tweede de eerste moest afkoelen met een versproeier en de derde de bijkomende brandslang tussen het deurgat moest krijgen om binnen te blussen (eventueel met vet vanuit een grote ton door onderdruk om een verstikkende laag te leggen en zo te doven, maar dan wel met gasmaskers meestal ook). Daar toonde ik hem hoe je niet 'bij' (wellicht een aanduidingsfout) maar 'in' de kolenkachel kleine explosies kon hebben en hoe het vooral gevaarlijk is om dampen (heel fijn stof zijn soms gelijk te schakelen met dampen) op een te lage temperatuur te laten aanzwellen tot ze plots boven hun ontvlammingspunt een steekvlak geven. Tijdens de test liep het overigens toch iets meer mis toen de explosie (verwacht) gebeurde en ging de deur te ver open waarna mijn baard en snor mooi verschroeid waren en enorm stonken. Maar ik vond het leuk, en mijn zoon weet nu als er een noodgeval is, waar hij moet op letten, maar toch niet zal talmen om zelfs met gevaar voor zijn leven eventueel zijn vrouw en kinderen uit een brand te halen (zoals het voor elke man hoort, ik zou eigenlijk voor elk kind mijn leven geven, dat is onze 'echte' mannennatuur, wij hebben geen baarmoeder). Dus als je eerst je kachel veel hoger van temperatuur stookt, voor je bijgiet, zodat die NIET 'stikt' en de dampen zich opstapelen, dan zul je tijdens het poken meteen de ontvlamming krijgen van alle stof dat verdeeld wordt en loop je veel minder gevaar. En nu kun je misschien ook de volgens mij totaal overdreven heisa bij de VW software fraude begrijpen: Als je plots Europees zuinig moet worden, moet je minder diesel inspuiten en gaat je temperatuur naar beneden. Maar je hoeveelheid fijn stof wordt dan plots weer groter. In de V.S. vallen ze over fijn stof, hier speelt het verbruik de grootste rol. Deze zijn tegenstrijdig: Bij 700 graden heb je zelfs geen dioxine meer in een verbrandingsoven! +je

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100