Waarom zijn sommige dier- en plantensoorten en de mens asymmetrisch, terwijl andere planten en dieren e.d. wél symmetrisch zijn?

Oha is het menselijk lichaam niet symmetrisch, bv het ene been is langer dan de ander, het ene oog van het andere verschilt, etc. etc.
In dit geval heb ik het niet over asymmetrie agv eenzijdige (extra) belasting van het lichaam zoals bv dat de voorkeurshand gespierder of breder is dan de andere hand etc.
Ik vraag me dit af omdat symmetrie (bv in het gezicht) als ideaal wordt gezien, terwijl dit in de realiteit nauwelijks haalbaar is. Er zijn veel dier- en plantensoorten asymmetrisch, sommige bloemen en sommige diersoorten zijn van nature echter (vrijwel) geheel symmetrisch, ook sneeuwkristallen zijn m.i. symmetrisch. Waarom dan bv de mens niet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Reddie
8 jaar geleden
Je verwart symmetrisch met regelmatige patronen.
En je verwart de symmetrie van één sneeuwkristal met de schijnbare, maar niet echte symmetrie van sneeuwvlokken.
En planten zijn net zo min symmetrisch als mensengezichten.
It's all in your mind.

Het beste antwoord

De symmetrie die je beschrijft is een illusie. De symmetrie zoals je die bedoelt bestaat alleen in de wiskunde. Als je de dieren en planten die volgens jou symmetrisch zijn gaat ontleden dan zul je al snel tot de conclusie komen dat ze intern alles behalve symmetrisch zijn en extern ook niet in de buurt komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Onze natuurlijke leefomgeving geeft er geen aanleiding toe. Platvissen op de bodem van de zee met de ogen aan een kant hebben er wel baat bij.