Wat zijn silicium cellen precies en waaruit zijn ze eventueel uit samengesteld?

En daarbij. Silicium cellen zitten ook in een stroombron en dienen voor de gelijkrichter
Om zo netspanning van wisselstroom naar gelijkstroom te gelijkrichten.
Kan iemand dat eventueel ook uitleggen waarom silicium cellen de ene richting van stroom tegenhoudt om zo van wisselstroom het gelijkstroom te krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Je hebt het over Silicium cellen, maar het is geen puur Silicium.
In de gelijkrichter zitten twee verschillende plakjes Silicium tegen elkaar.
De ene bevat een beetje Borium, dat drie valentie elektronen heeft, in een rooster van Silicium atomen die vier valentie elektronenheeft, en dus eigenlijk een elektron tekort heeft.
De andere bevat een beetje Fosfor, dat vijf valentie elektronen heeft.
Puur door het concentratieverschil in elektronen migreren er elektronen van het Fosfordeel (dat resulterend positief wordt) naar het Boriumdeel (dat resulterend negatief wordt).
Kort gezegd betekent dit dat zo'n dubbellaag de stroom in de ene richting slecht, en in de andere richting goed geleidt.
Reddie
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je bedoelt silicium diodes. Dat zijn twee stukjes silicium die aan elkaar gezet zijn. Een zijde heeft een overschot aan vrije elektronen (n type silicium( en de andere een tekort aan vrije elektronen (p type). Als je een positieve spanning op de n-zijde zet dan verdwijnen de vrije ladingsdragers en kan er geen stroom meer lopen. Is er een negatieve spanning, dan kunnen er elektronen van de n zijde naar de p zijde komen en vloeit er een stroom. Bij een wisselspanning geleidt de diode dus alleen maar als de spanning in het negatieve gebied zit.
De overschotten en tekorten aan elektronen worden gemaakt door aan zeer zuiver silicium heel kleine hoeveelheden van andere elementen toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je niet in de war met SELENIUM gelijkrichters, deze bestonden uit een aantal plaatjes met afstandbussen en kon je tussen deze platen de twee toevoerpunten en de + en de min vinden.
Deze selenium gelijkrichters , die je nog wel eens in oude acculaders tegen komt, geleiden de stroom maar naar een richting omdat het aan de andere kant direct een oxide vormt die de stroom tegen hield.
Deze laag werd weer direct afgebroken als de stroom zich omkeerde.
Deze seleniumcellen konden vrij hoge stromen hebben maar ze waren niet blij met hoge spanningen.

Ze zijn later vervangen door Graetz-bruggen, vier diodes de op een listige wijze wisselspanning omzetten in gelijkspanning.

Deze diodes werken niet op chemische basis, zoals de seleniumgelijkrichter maar op basis van kwantumputten die , gevuld met een elektron de stroom geleiden maar bij verkeerde aansluiting de kwantumput laten bestaan en dan een isolator vormen.

bovenstaande verhaal is globaal, ik wil niet ook nog over dotering en P-N materialen beginnen, anders ben ik weer eens door mijn tekens (2500) heen.