hoe brandbaar is spijkerstof vergeleken met andere stoffen?

wij doen onderzoek naar spijkerstof met z-uur. hoe brandbaar is spijkerstof vergeleken met bijv. polyester of katoen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.1K
Ivana
8 jaar geleden
Goede spijkerstof IS KATOEN, al wordt er tegenwoordig bij slechte merken ook kunstvezel in verwerkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neem een paar lapjes en laat ze op meerdere manieren vlam vatten, bijvoorbeeld door er een gloeiende sigaret op te leggen, een brandende aansteker bij te houden of vonken op te laten springen (van bijvoorbeeld een vuurwerksterretje).
Film en documenteer alle resultaten en je hebt je antwoord.

Het beste antwoord

Spijkerstof (de echte) bestaat geheel uit katoen en wordt ook canvas genoemd. Doordat het een dicht geweven stof is brandt ze niet snel; ze zal eerder schroeien maar het lukt wel om het te laten branden en brandt het eenmaal dan verbrandt het ook echt.

Hoe luchtiger een stof geweven is (hoe verder de vezels uiteen liggen) des te makkelijker kan zuurstof toetreden die je nodig hebt voor verbranding. Doorgaans zijn lichte stoffen (lichte gordijnen!) dus brandbaarder dan zware, maar dat is slechts een vuistregel. Plantaardige vezels branden beter dan dierlijke. Wol brandt echt slecht (bron 1)

Spijkerstof is dus brandbaar maar minder gevaarlijk dan vele kunststoffen die in kleding worden verwerkt, zoals nylon: die ontleden, geven brandbare gassen af en er kunnen ook smeltende, brandende druppels af komen -- veel gevaarlijker dan spijkerstof dus, zeker als die druppels met de huid in contact komen; dan kunnen ernstige brandwonden ontstaan.

De meeste natuurlijke vezels zoals linnen, en touw gemaakt van sisal of manillahennep kunnen ook (soms met moeite) schroeien of branden, maar zijn -- anders dan veel synthetische stoffen -- niet echt brandgevaarlijk. Kunststof touwen hebben op dit gebied een zeer beroerde reputatie.

Toegevoegd na 2 minuten:
nog te vermelden: polyester is niet erg brandbaar (maar als het eenmaal is aangestoken brandt het fel), maar het smelt en de druppels ervan kunnen de huid ernstige schade toebrengen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dankeje!