Zijn er oude schat kaarten waarvan de schat nog niet is gevonden bekend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K
itsme
14 jaar geleden
Alleen schatkaarten waar het kruisje op de verkeerde plek staat denk ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een raadsel hoe iedere keer weer op zulke vragen komt,verzin ze maar eens, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee itsme, het kruisje staat op de goede plek alleen de boom waar het bij stond is weg.
itsme
14 jaar geleden
ah, of alleen het kruisje stond er nog maar. En twee puntjes... toen kwam Dick Bruna langs en die maakte er een Nijntje van :-)

Het beste antwoord

Tussen de Dode-Zeerollen zit er eentje - de zogenaamde koperen rol. Uit de Volkskrant van 14 augustus 1998:

"Misschien wel het leukste hoofdstuk gaat over de jacht op een schat die in de zogeheten koperen rol wordt genoemd. De meeste rollen zijn van papyrus of dierenhuid, maar de rol in kwestie is van koper. Het gebruikte kostbare materiaal maakt volgens Shanks duidelijk hoe belangrijk de rol was voor degenen die aangaven waar schatten zijn begraven.

De o zo voorzichtige Shanks steunt 'de meeste geleerden' die menen dat de rol een werkelijk bestaande schat beschrijft. Waarschijnlijk waren de schatten in en rond de huidige Tempelberg in Jeruzalem begraven. Maar de Tempelberg is ook een islamitische heilige plaats. Merkwaardig genoeg stonden de islamitische autoriteiten in de jaren zestig onderzoek toe in de doolhof van kamers, ruimten en regenbakken onder de moskeeën van de Tempelberg. Maar de Israëlische autoriteiten waren tegen. Ze meenden dat het tijdstip 'niet opportuun' was. De zoektocht werd gestaakt.

Wat de schat bevat en door wie en waarom hij is begraven, is onduidelijk. De speculaties van een leek zijn net zo valide als die van een archeoloog, geeft Shanks toe. Wel somt hij een aantal argumenten op waarom de schat volgens hem die van de tempel in Jeruzalem was die in 70 na Christus door de Romeinen werd verwoest. Hij denkt zelf dat we nooit te weten zullen komen wat er met de schat is gebeurd."

Meer lezen:

http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article770860.ece/Mysteries_rond_de_Dode-Zeerollen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik weet toevallig dat er ergens in de buurt van Vlieland een schip moet zijn gezonken met vele schatten aan boord. Er is al vaak naar gedoken, maar de beloofde schatten zijn nog niet gevonden.
Het kan ook Terschelling zijn. Ik zag het ergens staan toen we daar met vakantie waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het over de Lutine http://nl.wikipedia.org/wiki/La_Lutine
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, nu je het zegt, heel goed!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, ik heb een goed geheugen voor onbelangrijke zaken ;)
Google eens onder

undiscovered treasure map

Ik heb ook nog een kaart van een nooit gevonden paasei,
misschien heb je interesse?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat stinkt!
Ja, er zijn oude kaarten met verborgen schatten die vermoedelijk nog niet gevonden zijn! in een zeevaart museum in albany NY usa ligt een kaart (16de eeuw) die eigenlijk niet gelezen kan worden, omdat de schrijver van die kaart anders tegen de wereld aankeek als de mensen van nu. Met zekerheid kun je niet zeggen of die schatten er ook nog liggen, want we zijn 5 eeuwen verder, en er kan een hoop gebeuren in die periode wat nooit gemeld is!
Als ik het me goed herinner, werd er aangenomen dat die kaart een gedeelte van zuid amerika omschreef.
En zo zullen er wel meerdere aantekeningen zijn terug gevonden! Het ging in dit museum niet om een papieren kaart maar een soort plattegrond in hout gesneden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil je nog op avontuur Pruts?

Ga dan naar de Kanaaleilanden.

Het Amerikaanse bergingsbedrijf Odyssey maakte bekend dat het het beroemde Britse oorlogsschip HMS Victory had gevonden. De Victory was in de achttiende eeuw een hypermoderne oorlogsbodem met aan boord meer dan honderd 42-ponders, de ‘weapons of mass destruction’ van die tijd.
Het schip ging op 4 oktober 1744 in de buurt van de Kanaaleilanden naar de gallemiezen. Niemand kent de precieze oorzaak van de ramp, maar de vondst kan mogelijk een eeuwenoud mysterie oplossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan wel degelijk oud schatkaarten. Onlangs is er op een zolder in Amerika eentje gevonden.
Geïnteresseerd in oude landkaarten kijk eens op World of Maps & Travel