Waarom worden seconden onderverdeeld in honderdsten maar minuten en uren in zestigsten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.6K
WimNobel
8 jaar geleden
Bij de commodore 64 hobbycomputer heb je iedere 1/60 seconde een interrupt. Zo'n eenheid wordt een "jiffy" genoemd.

Antwoorden (2)

Dat komt door de mensen die de tijd hebben opgezet. Wij gebruiken een 10-tallig stelsel, de makers van hoe we de huidige tijd noteren gebruiken een 12 en 60 tallig stelsel (de babyloniers waren hier verantwoordelijk voor, echter de egyptenaren hebben dit systeem veel verder ontwikkeld en nauwkeurig gemaakt met hun "sun-dials".
-----
In today's world, the most widely used numeral system is decimal (base 10), a system that probably originated because it made it easy for humans to count using their fingers. The civilizations that first divided the day into smaller parts, however, used different numeral systems, specifically duodecimal (base 12) and sexagesimal (base 60).
------
http://www.scientificamerican.com/article/experts-time-division-days-hours-minutes/

Waarom de seconden in tienden en hondersten worden opgedeeld is omdat de huidige mens, diegene die een 10-tallig stelsel hanteren, dit opgezet hebben.

Voor meer info:
http://www.theguardian.com/notesandqueries/query/0,5753,-1487,00.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Hour
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
+
Thecis
8 jaar geleden
@Reddie
Thanks
Dat is, zoals gezegd, ontwikkeld door de Babyloniers. Ze waren een handelsvolk en moesten snel grote hoeveelheden (stapels) kunnen tellen. Met 10 kun je alleen een stapel van 2x5 maken. 12 = 2*2*3 en 60 = 2*2*3*5. Dan kun je de lengte, breedte en hoogte variëren om een zo vierkant mogelijke stapel te maken. Probeer het maar eens met 12 gelijke Legosteentjes van verschillend formaat. Daarom gebruikten ze dat; instrumenten zoals chronometers om tiende van seconden te meten hadden ze niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat zijn "12 gelijke Legosteentjes van verschillend formaat" ?