Hoe stop je met piekeren?

Soms als ik in bed lig, pieker ik. Als ik ben begonnen kan ik niet meer stoppen. Meestal wordt het steeds erger. Ik heb al is geprobeert om voor het slapen alles op te schrijven waar ik het meest mee zat, maar dat helpt ook niet. Ik kan echt niet meer slapen als ik eenmaal ben begonnen....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Als je je ergert aan het piekeren dan word het alleen maar erger want je piekert over het feit dat je aan het piekeren bent.
Probeer wat anders te doen,pak een tijdschrift of een boek en ga even lezen,dan gaan je gedachten uit naar wat ik het boek of tijdschrift staat.
Helpt bij mij wel.
Op het internet staan nog andere tips,maar het feit dat je pas piekert als je op bed ligt kunnen die tips niet allemaal op jou van toepassing zijn.

De tips die ik heb gevonden kan je op de volgende site lezen:

http://www.innerned.org/pieker.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Muziekje luisteren, een warm kopje melk drinken?
Als dat ook niet lukt zal ik gewoon gaan fantaseren.. In plaats van dat je aan negatieve dingen denkt, kan je proberen om aan een vakantie in Bali te denken, of iets anders waar je rustig en relaxed van wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon met de dag leven en je zegeningen tellen,niet altijd aan de nare dingen denken

tevreden zijn dat je in Nederland bent geboren,en niet in Afrika waar honger heerst en aids
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
denk er maar niet aan
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow... helder inzicht!
Als ik ergens niet aan wil denken dat ga ik altijd muziek opzetten en meezingen..
Wat mij ook goed helpt als ik me ergens aan frustreer dat ik de feiten opschrijf om zodoende de rode draad niet te verliezen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga denken aan leuke dingen...makkelijk gezegd misschien !
vroeger zei mijn moeder droom maar dat je de juffrouw van de snoepjeswinkel bent en welke snoepjes je allemaal zou willen verkopen...toen hielp dat nog...
maar je kunt je gedachten wel ombuigen naar een positieve kant..denk aan iets leuks wat je al heel lang wilt gaan doen of aan iets wat je in je verleden hebt gedaan en erg om gelachen of genoten hebt bv.
maar in gedachten een rondje langs leuke dingen om te doen..leuke plaatsen...lieve mensen uit je verleden en het heden..fantaseer over leuke dingen dus...of ze ooit tot iets leiden maakt niet uit..zou leuk zijn

het van je af schrijven werkt bij sommige mensen misschien prima maar bij mij verstrekt het juist mijn negatieve gedachte want je komt steeds dieper in het probleem waar je over ligt te piekeren...bovendien lig je dan tegen de ochtend pas in bed en word je kapot moe wakker!

Toegevoegd na 2 minuten:
heb je misschien tv met sleeptimer op je slaapkamer?kun je mischien de tv aanzetten op een nederlands sprekende zender ( bv rtl boulevard) en al luisterend val je in slaap
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik zelf als methode heb gebruikt in een flinke pieker periode is een buikademhaling, soort meditatie.

Het heeft mij veel geholpen.

Leg je hand hand op je buik als je al in bed ligt,
adem even goed uit en concentreer je op je ademhaling.
Wanneer je inademt, adem je zo dat je voelt dat je hand wat naar boven wordt gedrukt, naar je buik ademen dus.
Dit blijf je doen.
Heel rustig in en rustig uit, vooral niet krampachtig.
Je moet eerst even oefenen om het ontspannen te doen en kunnen. Als je het onder de knie hebt, heb jij je hand niet meer nodig en zul je zien dat het vanzelf gaat.
Blijf je steeds hierop concentreren en je zult ontspannen in slaap vallen. Als je het goed doet, zul je niet na kunnen denken.

Nog een tip;
Sta je zelf toe dat je vóór dat je naar bed gaat even mág piekeren, neem er een vast tijdstip voor en wanneer je eerder of later weer begint, denk dan;

'O, dit mag ik nu even loslaten, morgen om .. uur mag ik weer.'

Denk; 'Ik ga slapen en mag het nu even los laten.'

Gebruik vooral het woord MOETEN niet!

Hoop dat je hier wat aan hebt en mee kunt.

Ik wens je een goede nachtrust!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klinkt simpel maar werkt wel, zeg (evt. hardop) STOP tegen jezelf en ga ontspannen. Begin bij je tenen, span je spieren aan en laat ze weer los, zo ga je van je tenen naar je kruin, elke keer je spieren aanspannen en weer loslaten. Doordat je daar bewust mee bezig bent kan je niet ergens anders aan denken en het zorgt ervoor dat je je ontspant.
Probeer het eens een keer, mij helpt het altijd, als ik bij mijn knieen ben slaap ik vaak al :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Piekeren doe je vaak om zorgen, ga ik een voldoende halen, vind die jonge me leuk enz.
Zorgen voeden zich met onzekerheid, (over)gevoeligheid.
Soms kun je zeggen zoek afleiding maar als het een terugkomend iets is, kan het handig zijn de bron aan te pakken. Te zoeken naar de oorzaak dat je wel piekert en niet slaapt. Het zou kunnen dat als je je slaap aanpakt waardoor je eerder inslaapt ook niet meer ligt te peikeren. Jij weet waarover je piekert, en hoe lang al en hoie vaak en waarover enz)Ga daar eens naar opzoek en mee aan het werk. SOms moet je gewoon een sensor iets minder gevoelig zetten, dingen relativeren enz.Aangezien jij begint met soms denk ik dat het niet veel speciaals is, we maken allemaal veel dingen mee en soms is piekeren wel goed om zaken te verwerken, zou je er mee in slaapvallen zou je misschien met een narde droom dit verwerken, ook geen pretje lijkt me. Verder zijn dit ook vrij normale zaken die bij het leven horen, en die je voor lief moet nemen zodat je er ook niet over hoeft te piekeren.
Pak zaken luchtig op. Baal, schreeuw desnoods ff of zoek een uitlaatklep en ga weer verder met belangrijkere (leukere) zaken.
1 advies wil ik je niet onthouden, als je ligt te piekeren blijf dan niet liggen maar sta op en ga even wat doen, mij hielp het altijd een paar brieven te lezen van goede vrienden, maar je kunt ooj vast wel iets bedenken, als het je maar even een goed gevoel geeft zodat je cointact houd met het positieve want een wereld vol goedevrienden is heel mooi.
Soms kijk ik ook wel een naar een leuk filmpje op you tube
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Magazine Psychologie heeft een anti-piekercursus van acht weken via internet. Dat kan je helpen. Ze beloven zelfs dat je van het piekeren afkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ook wel eens, als de verantwoordelijkheden van het leven op me drukken.
Het helpt mij om van dag tot dag te leven, en ook mijn zegeningen te tellen, en daar blij mee te zijn.
Zo vul ik mijn hoofd met positieve gevoelens en gedachten, en dan is er gewoon geen ruimte meer voor het piekeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begin er niet mee, dan hoef je er ook niet mee te stoppen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat helpt.
Als het zo makkelijk was.....
je stopt je vraag met de volgende (vraag):
Zijn we met zijn allen niet prachtig!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel in jou gedachten een gokkast voor met van die rollen erin .
Denk nu in gedachten dat die rollen draaien en dat jou gepieker is .
Laat in jou gedachten die rollen tot stilstaan komen en daarmee ook jou gepieker .
Kun je net zo vaak herhalen tot jij helemaal met jou gepieker gestopt bent .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bij mij hielp:
Ik ga mezelf een verhaal vertellen. Een heel lang verhaal, met allerlei details. Dat kan overal over gaan.

Je ontmoet je droomprins en die neemt je mee naar Frankrijk waar je in een kasteel gaat wonen. Dan moet je voor jezelf heel dat kasteel gaan inrichten....
Daar gaan avonden en avonden zoet mee en de volgende avond moet je weer beginnen om te weten hoe het ook al weer was. Zo saai dat je vanzelf in slaap valt........

Je bent hartstikke rijk en uit verveling ga je paarden fokken. Daar heb je geen verstand van. Dan moet je naar paardenfokkerijen in Engeland en in Frankrijk om het vak te leren. Daar ontmoet je dan allerlei mensen. Maar de huizen en de mensen moeten in detail beschreven worden. Heel vermoeiend...........

Inmiddels heb ik dat verhalen vertellen aan mezelf niet meer nodig, omdat ik heb leren mediteren. Lichaamsdelen ontspannen, mijn ademhaling volgen.
Mezelf terugroepen van ongewenste gedachten. Mezelf stil laten zijn.
Dat wens ik jou ook toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe stop je het piekeren?

stop caring, accepteer de zaken voor wat ze zijn,jouw gepieker veranderd de zaak niet(altijd),

Als je hebt gedaan wat je hebt kunnen doen,dan heb je je best gedaan,meer kun je niet doen

Piekeren is het zelfde als een wiskundige vergelijking proberen te begrijpen door op n kauwgum te knagen,,,

Ik weet,,, t is gemakkelijker gezegd dan gedaan
maar ik denk dat de tijd het wel zal leren,vroeg of laat vallen bepaalde dingetjes wel op zn plek

tip ;) bekijk de Sunscreen song van Baz luhrmann eens :D
http://www.youtube.com/watch?v=xfq_A8nXMsQ

learn 2 accept!

greetz