Wie heeft een oplossing voor een aanbakkingsprobleem in een verticale pijp?

Wij hebben een verticale stalen pijp met een diameter van 40 cm en een lengte van 3m.
Door deze pijp wordt een kleverig vet poeder geblazen. Als je dit poeder in je hand neemt en je knijpt er in heb dan je een sneeuwbal. Dit poeder kleeft aan de binnenkant van de pijp en na ongeveer een uur is de aanbakking dusdanig geworden (de pijp groeit langzaam dicht) dat transport door de pijp niet meer mogelijk is. We hebben aan de binnenkant van de pijp al een 1,5 mm dikke teflon folie gelijmd, maar dit heeft niet de oplossing gebracht.

Toegevoegd na 8 minuten:
Er zit inderdaad geen bocht in de pijp. Bij een hogere snelheid van de lucht verliep de aangroeiing sneller. Schijnbaar meer botsingenergie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me een moeilijk probleem +1

Antwoorden (5)

Ik ga ervan uit, dat er geen bocht(en) in de pijp zitten .
Dan zou ik denken : met meer kracht het poeder door de pijp blazen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit inderdaad geen bocht in de pijp. Bij een hogere snelheid van de lucht verliep de aangroeiing sneller. Schijnbaar meer botsingenergie.
Misschien is een roestvrijstalen pijp een optie....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op polyethyleen hecht vrijwel niets.
Er is zelfs geen lijm voor, zou eens een proefje doen, wie weet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PE is een van de meest gebruikte kunststoffen en wordt vn gebruikt voor plastic flesjes, plastic zakjes, verpakkingsfilm, mantels van elektrische kabels.
Het wordt zelden toegepast om zijn anti-stick kwaliteit.
Daarvoor is PTFE (teflon) beter geschikt.
Er zijn genoeg industiele lijmen waarmee PE verlijmd kan worden. Meestal wordt de te verlijmen zijde voorbehandeld met een etsmiddel. Zo hebben we de teflon ook gelijmd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Polyetheen
http://www.industrielijm.nl/info.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb mijn ervaring doordat het ook soms vijverfolie was, Wat jaren terug was er geen lijm voor, dus ging ik er van uit, dat er maar heel weinig stoffen op zouden hechten en dat is ook zo.
Was misschien een idee, klein proefje?
Kun je de pijp niet licht laten resoneren? Dat de aankoeking dus los trilt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me lastig, doet ergens denken aan problemen met stortgoederen, die gedragen zich ook moeilijk voorspelbaar.
Ik denk aan een wijdere pijp over en na een kort stukje pijp zoals die nu is, zodat je extra lucht tussen de poederstroom en de wand van de bredere pijp kunt blazen bij wijze van smeermiddel (vloeistof zou beter zijn, maar dat kan waarschijnlijk niet).
Ik ben bang dat de afscherming maar kort standhoudt, zeker geen drie meter (te veel turbulentie).
Of je moest het kunnen combineren met een fijne nevel die de buitenkant van de poederstroom minder doet plakken.
Misschien kan die nevel verderop in het proces weer verdampen?