Beste houding in stilstaande auto, indien een nadere auto met hoge snelheid achterop botst?

Onlangs was ik de laatste auto in een file, waarbij ik met de waarschuwingslampen aanstond. In mijn spiegel zag ik heel in de verte een auto met hoge snelheid naderen. Deze naderde dermate hard zonder snelheid te minderen. Bestuurder was dermate afgeleid dat hij de file niet zag... Op het allerlaatste moment (!) reageerde de bestuurder door direct de vluchtstrook op te draaien en een deel van de file met hoge snelheid (zeker 80 km/h) voorbij te razen.

Aangezien ik serieus dacht dat deze auto mijn auto frontaal zou raken van achteren, wist ik niet goed wat in een dergelijke situatie de beste houding was. Met mijn armen en benen duwde ik me volledig en aangespannen in de stoel, evenals ik mijn hoofd aangespannen tegen de hoofdsteun plaatste. Zou dit de beste manier zijn om een dergelijk botsing zo 'gunstig' mogelijk te laten verlopen? Of kan je het beste je armen / benen niet aanspannen, omdat de kans zeer groot is dat alles breekt door de impact?

Weet jij het antwoord?

/2500

Juist niet je spieren aanspannen. Met aangespannen spieren loop je veel meer letsel op dan wanneer je ontspannen bent. Dit is meteen ook de reden dat kleine kinderen en dronken mensen vaker heelhuids uit een ongeluk komen dan nuchtere volwassenen. De nuchtere volwassenen spannen teveel spieren aan - in een reflex - waardoor ze juist dingen breken. Ontspannen spieren zorgen dat je als het ware als een zoutzak de klap opvangt: je ploft gewoon in elkaar en 'veert' weer terug. Verder moet je er op letten dat je schade aan je ruggenwervel/nek/hoofd zoveel mogelijk beperkt. Dus je moet niet teveel rechtop gaan zitten (dan klapt alles te hard). Ontspannen je hoofd tussen je knieën gaan zitten (als je dan niet met je hoofd te hard tegen het stuur kan knallen, verschilt per auto) lijkt me een erg goede optie. Een andere optie is om je armen ontspannen op je stuur te leggen en daar je hoofd op. Dat is dus eigenlijk dezelfde optie als met je hoofd tussen je knieën, maar dan minder ver gebogen. Vrienden van mij hadden onlangs zo'n soort ongeluk als jij beschrijft. De chauffeur had een gekneusde voet (voet was niet ontspannen, ze drukte de rem veel te hard in en dr voet werd er nog harder tegenaan gegooid door de klap) en een gekneusde rib (tegen het stuur aan geklapt). Haar man had niets: die heeft zich helemaal ontspannen omdat hij het zag aankomen. Hun kindje van 1 had een tandje door de lip en had verder ook niets.

Daarover zijn de meningen verdeeld. Enerzijds kun je zoveel mogelijk spieren aanspannen om vitale organen te beschermen, anderzijds moet je je zoveel mogelijk ontspannen om botbreuken e.d. te voorkomen. Er zijn diverse cases bekend dat mensen een ongeluk niet zagen aankomen, en er met de schrik vanaf kwamen, terwijl ze (naar de mens gesproken) wel iets hadden móeten hebben als ze zich konden 'voorbereiden' op de klap. Wat sowieso waar is, is dat je het beste je gordel om kunt hebben en je auto in zijn vrij hebben staan. Op deze manier zit je gefixeerd in je stoel, en je auto hoeft de klap niet helemaal op te vangen, maar kan erdoor wegrijden. Ook kun je het beste je armen niet aan je stuur houden om armbreuken te voorkomen. Het beste kun je je armen gebogen langs je hoofd houden om je nek te beschermen. En je kin alvast op je borst, zodat je hoofd niet die klap naar voren maakt. Ook kun je het beste je knieen niet tegen het dashboard hebben, maar in een ontspannen hoek eronder, om nare bovenbeensbreuk te voorkomen. Garanties heb je niet, maar met een beetje kennis kun je veel redeneren.

Bronnen:
eigen kennis
http://www.goeievraag.nl/vervoer/autos/vra...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100