Beste houding in stilstaande auto, indien een nadere auto met hoge snelheid achterop botst?

Onlangs was ik de laatste auto in een file, waarbij ik met de waarschuwingslampen aanstond. In mijn spiegel zag ik heel in de verte een auto met hoge snelheid naderen. Deze naderde dermate hard zonder snelheid te minderen. Bestuurder was dermate afgeleid dat hij de file niet zag... Op het allerlaatste moment (!) reageerde de bestuurder door direct de vluchtstrook op te draaien en een deel van de file met hoge snelheid (zeker 80 km/h) voorbij te razen.

Aangezien ik serieus dacht dat deze auto mijn auto frontaal zou raken van achteren, wist ik niet goed wat in een dergelijke situatie de beste houding was. Met mijn armen en benen duwde ik me volledig en aangespannen in de stoel, evenals ik mijn hoofd aangespannen tegen de hoofdsteun plaatste. Zou dit de beste manier zijn om een dergelijk botsing zo 'gunstig' mogelijk te laten verlopen? Of kan je het beste je armen / benen niet aanspannen, omdat de kans zeer groot is dat alles breekt door de impact?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.7K
Ritsuka
8 jaar geleden
in elk geval je riem omhebben
Amadea
8 jaar geleden
Zou het misschien net als in een vliegtuig het beste zijn om jezelf rond te maken, met opgetrokken benen en je armen om je hoofd heen?
Reddie
8 jaar geleden
Ontspannen tegen je rugleuning met je hoofd tegen de hoofdsteun.
Voor deze situaties is die hoofdsteun juist bedoeld.
@Amadea, jouw methode geldt als je zelf ergens tegenaan rijdt.
Niet als je van achter aangereden wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo'n ongeval gebeurt zo snel dat je, zelfs al zou je de ideale houding kennen, echt geen tijd hebt om daarover te gaan nadenken en deze aan te nemen van zodra je doorhebt dat het gaat gebeuren. Weet ik helaas uit ervaring. Dus heb je sowieso de normale ontspannen houding. Op de moment zelf voelde ik het niet maar enkele uren later kon ik mijn nek amper nog bewegen en het heeft bijna 2 weken geduurd eer ik dat weer pijnloos kon doen. Heb je toch de mogelijkheid je houding aan te passen is het net wel goed je spieren aan te spannen, zo zal je de bewegingen van je nek kunnen tegengaan en ook veel minder last hebben achteraf! Je nek krijgt dan namelijk dezelfde klap als de rest van je lichaam en dat verlaagt het risico op letsel aan je ruggengraat/nekwervels.
dudemeister
8 jaar geleden
Ik zorg altijd als ik aansluit in een rij dat ik ruimte overlaat voor mezelf en dat ik er dus zo snel uit kan sturen (links of rechts) Zelf opletten is nog altijd de beste remedie. In het verkeer zegt men ook altijd; men moet de fouten van anderen opvangen,

Antwoorden (1)

Daarover zijn de meningen verdeeld.
Enerzijds kun je zoveel mogelijk spieren aanspannen om vitale organen te beschermen, anderzijds moet je je zoveel mogelijk ontspannen om botbreuken e.d. te voorkomen. Er zijn diverse cases bekend dat mensen een ongeluk niet zagen aankomen, en er met de schrik vanaf kwamen, terwijl ze (naar de mens gesproken) wel iets hadden móeten hebben als ze zich konden 'voorbereiden' op de klap.

Wat sowieso waar is, is dat je het beste je gordel om kunt hebben en je auto in zijn vrij hebben staan. Op deze manier zit je gefixeerd in je stoel, en je auto hoeft de klap niet helemaal op te vangen, maar kan erdoor wegrijden.
Ook kun je het beste je armen niet aan je stuur houden om armbreuken te voorkomen. Het beste kun je je armen gebogen langs je hoofd houden om je nek te beschermen. En je kin alvast op je borst, zodat je hoofd niet die klap naar voren maakt.
Ook kun je het beste je knieen niet tegen het dashboard hebben, maar in een ontspannen hoek eronder, om nare bovenbeensbreuk te voorkomen.

Garanties heb je niet, maar met een beetje kennis kun je veel redeneren.