Hoe maak je asbest schoon als je denkt dat autobekleding "besmet" is?

Ik heb enorme fobie voor asbest en nu is mijn auto gerepareerd in een garage waar veel oude auto's worden gerepareerd (ook oldtimers). Ik heb uit mijn eigen onderzoekje gelezen dat veel auto's asbest bevatten, voornamelijk in remmen en koppelingsplaten. Nu ben ik bang dat er asbest zweeft in de ruimte waar mijn auto gerepareerd wordt en werkkledij van de monteurs die in mijn auto hebben gezeten en dat zij op deze manier mijn auto "besmet" hebben. Heb 2 kleine kinderen en ben als de dood om mijn auto weer in te stappen. Hoe kan ik mijn autobekleding asbest-vrij maken bij zulke twijfels? Stel me aub gerust want word helemaal gek!!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.8K
paulus811
8 jaar geleden
Rustig aan en geen paniek. In garages wordt sowieso weinig geremd, dus dat fijnstof komt helemaal niet vrij. Asbest in vaste vorm is ook niet gevaarlijk, je zou het in feite kunnen eten. Het wordt gevaarlijk als je erin gaat boren of zagen en de vezels komen in je longen terecht. Maar dan nog is het vergelijkbaar met roken, van één sigaret ga je nog niet dood. En asbest is overal, bij oudere boerderijen wordt het nog volop als dakbedekking gebruikt. Met jouw angst kun je eigenlijk de deur niet meer uit en dan nog moet je in je huis een overdruk creeren om alles echt buiten te houden.
Antoni
8 jaar geleden
Het probleem van de angst voor asbest lijkt mij veel groter dan het werkelijke eventuele gevaar van asbest. Ik raad je dus aan iets aan die angst te (laten) doen. Die lijkt mij namelijk onterecht.
Erna55
8 jaar geleden
Het is zeer onwaarschijnlijk dat je auto besmet is.
Je hoeft hem dus niet asbest-vrij te maken. Het probleem is je angst, niet de asbest. Wanneer je zegt dat je helemaal gek wordt van de angst, dan is het tijd om daar hulp bij te zoeken. Je weet dat je angst irreëel is. Toch kun je jezelf niet kalmeren. Daar heb je hulp bij nodig.
Bespreek je angst met de huisarts. Die kan je eventueel verwijzen.
Ritsuka
8 jaar geleden
Precies, doe wat aan die angst, zoals hierboven al staat
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie reactie. Ik waardeer het omdat jullie de moeite hebben genomen. Maar ik draai echt door. Dan denk ik weer : Er is een oldtimer opgeknapt met asbest-onderdelen en dat dwarrelt nu rond in zijn werkplaats en op zijn kleding en daarmee is hij in mijn auto gestapt en zo besmet ik mijn kinderen. Ik overdrijf echt niet als ik zeg dat ik er helemaal gek van word. Maar wat ik me vooral afvraag is: hoe gaan monteurs om met onderdelen van asbest, weten ze dat wel? En aan me angst ga ik zeker werken, helaas door omstandigheden is mijn angst alleen maar erger geworden en ben ervoor in therapie, maar dit was even een klap in mijn gezicht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo Anna, Ik advisier om iets aan je angst te doen. bel bijvoorbeeld eens met een bedrijf dat asbest saneert deze mensen weten alles over asbest en zullen je vertellen dat het allemaal wel wat meevalt. Succes

Antwoorden (1)

Het zou mogelijk kunnen zijn dat er in een garage asbestdeeltjes aanwezig zijn.

Dan kunnen er asbestdeeltjes in de lucht zweven die in jouw auto zijn terecht gekomen toen de deuren open stonden of open gingen.

Asbestdeeltjes zijn alleen gevaarlijk als ze ingeademd kunnen worden en dan in de longblaasje terechtkomen die bij het longvlies liggen.

De grovere inhaalbare deeltjes komen niet tot in de bronchiën maar worden afgevangen in het slijmvlies van mond, en slokdarm en komen met het speeksel weer naar buiten.

Gevaarlijk zijn de deeltjes tussen een honderdste en een tienduizendste millimeter
(Dus de grote van een bacterie tot de grootte van een virus)

Deze deeltjes zijn echter zo klein, en wegen zo weinig dat ze niet uitzakken in de lucht. Ze blijven aldoor in de lucht zweven.

Het schoonmaken van de bekleding heeft dus geen zin.
Er bevindt zich geen asbest op de bekleding van je auto.

In de lucht die in je auto hangt zou asbest aanwezig kunnen zijn.
Een stukje rijden met alle ramen open is voldoende om die te verwijderen.