Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan een hond tv kijken?

Ik maak nu een eindexamen Engels en daarin gaat het over DogTV. Nou dacht ik zelf dat dit onzin was, maar na het opgezocht te hebben blijkt het echt te bestaan.

Zover ik weet bestaat de tv uit drie kleuren; groen, blauw en rood. Dus als we geel zien, is er helemaal geen geel maar is dit een combi van groen en blauw.

Nou las ik op internet dat honden alleen geel en blauw kunnen onderscheiden. En aangezien er geen geel in de tv zit, denk ik dat ze alleen een blauw scherm zien te hele tijd. Is dat zo?

En is DogTV dan inderdaad net zo'n grote onzin als dat ik in het begin dacht?
Wat zie ik over het hoofd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
ze kunnen zeker tv kijken, die van mijn ouders vind Animal Planet leuk

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Ja. Op YouTube staan honderden filmpjes van honden die tv kijken.
Niet om een verhaal te volgen natuurlijk, maar bewegende mensen en dieren, vooral andere honden, vinden ze vaak interessant. Of ze kijken, hangt ook af van hoe goed je beeldscherm is. Honden zien beweging veel beter dan wij.
Het beeld op een ouderwets tv-scherm wordt 50 keer per seconde ververst (50 Hz). Onze ogen zijn niet gevoelig genoeg om dat beeld te zien flikkeren, maar honden zien dat wel. Voor hun is de uitzending dan ook minder realistisch. Bij moderne lcd-tv’s is de verversingssnelheid veel hoger (100 or 200 Hz). Daardoor hangen steeds meer honden voor de buis.

Toegevoegd na 3 minuten:
Honden kunnen kleuren zien, maar niet dezelfde kleuren die wij zien. Kegeltjes in het netvlies zorgen er voor dat we kleuren kunnen onderscheiden. Mensen hebben drie soorten kegeltjes. Door deze roodgevoelige, groengevoelige en blauwgevoelige kegeltjes kan je verschillende kleuren zien. Honden hebben maar twee soorten kegeltjes in hun ogen. Hierdoor kunnen ze minder kleuren zien dan mensen, ze reageren namelijk alleen op groen en blauw licht.
Dit betekent, bijvoorbeeld, dat de kleur die wij als rood waarnemen door honden worden gezien als geelachtig of wit. Deze kegels hebben ook invloed op onze perceptie van details, honden kunnen dus minder goed details zien. Een voorbijvliegende vogel op tv ziet de hond wel even gedetailleerd als in de natuur. Het is dus geen verrassing dat sommige honden naar de tv springen wanneer er plotseling een hond of kat in beeld komt.
(Lees meer...)
SimonV
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Prima uitleg. Aanvullend: een roodachtige speelbal voor een hond heeft veel minder aantrekkingskracht dan een gele of blauwe. Een rode bal in zee gegooid wordt door mijn hond ook niet gesignaleerd, omdat zijn neus dan minder werkt. Op het land gebruikt hij bij een rode bal meer zijn neus en minder zijn gezichtsvermogen.
Simon: plus.
Castle
10 jaar geleden
+
Ja, maar hij/zij doet er weinig mee. Honden ruiken primair overal aan, horen er goed en bepalen dan wat ze doen. Omdat de tv reukloos is zullen ze er weinig mee doen omdat het alleen maar beweegt, laat staan dat ze begrijpen wat het beeld voorstelt. Ze zullen hoogstens kun kop stoten omdat ze iets bewegends op het beeld willen pakken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het minnetje is van mij.
Mijn hond ziet het absoluut als er een hond op de TV is. Hij blijft dan naar het scherm kijken en doet er een paar stappen naar toe. En vaak gromt hij. Dat doet hij niet als er bv. een paard in beeld is.
Hij herkent dus duidelijk: "Hé, een hond!".
Ivana
10 jaar geleden
Er bestaat een groot verschil in intelligentie tussen honden onderling. Ook is het ene ras intelligenter dan het andere. Domme honden zien misschien alleen iets bewegen, Gesp heeft duidelijk de intelligente hond! :)
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing