Heeft de aswolk uit IJsland invloed op de temperatuur in Nederland?

Het is behoorlijk koud vandaag vergeleken met gisteren en eergisteren; komt dat door de aswolk boven Nederland?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De dagthemperatuur was vandaag boven het langjarig gemiddelde.
Het was dus niet te koud ', maar te warm.
De oorsprong waar de lucht vandaan komt en de hoeveelheid zonneschijn bepalen voor een groot deel de themperatuur van de lucht.
Volgende week, zal de windrichting naar het noorden draaien en komt de lucht direct uit de poolstreken, hoe korter deze weg naar ons, hoe kouder de lucht.
Morgen krijgen we warme lucht die om een hogedrukgebied naar ons toestroomt en komt de themperatuur ver boven het langjarig gemiddelde.
De vulkaan heeft dus tot nog toe,geen meetbare invloed op onze themperatuur.
Het is echter wel mogelijk, het is al eerder gebeurd met grote vulkaanuitbarstingen.
Veel is afhankelijk van de duur van de vulkaanwerking en dat kon in dit geval wel eens lang gaan duren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Lijkt me niet. De lucht hier ter plaatse is geheel blauw,dus de aswolk draagt niets bij aan de (lage) temperatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de aswolk hangt op 11km hoogte en is verspreid over een hele grote oppervlakte. de zon heeft er geen last van, dat het vandaag koeler is is toeval. vliegtuigen en hun motoren vliegen lange afstanden en verzamelen dan de as deeltjes, die bij ophoping verstoppingen/problemen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wás hij maar op 11 km - dan zouden vliegtuigen eronderdoor kunnen vliegen....hij hangt op 5 km hoogte.
Nee, hoor, dat het vandaag koeler zou zijn was al een paar dagen geleden voorspeld - de wind komt uit het noorden, dus over de zee. In Duitsland was sneeuw (door de regenbuien heen) voorspeld, en de nachtvorst aan de grond was ook al een paar dagen geleden aangekondigd.
De aswolk heeft geen merkbare invloed op de temperatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaag niet.
Maar een grote vulkaanuitbarsting kan wel zorgen voor een bepaald klimaateffect.

De stofwolk uitgestoten door de vulkaan Krakatau (dé knal van 1883!) veroorzaakte wereldwijd schitterende, vuurrode zonsondergangen, en waarschijnlijk ook een verkoeling van de daarop aansluitende zomer op het zuidelijk halfrond.

Eenzelfde effect deed zich voor na de explosie van de Filippijnse vulkaan Pinatubo in 1991, die de lucht vervuilde tot op een recordhoogte van 19 kilometer.

Maar het grootste klimaatbedervende effect sinds mensenheugenis staat op naam van de Tambora. Toen deze vulkaan (in Indonesië) in 1815 met grof geweld uit elkaar spatte, zorgde een werkelijk monstrueuze stofwolk voor een wereldwijde daling van de temperatuur.
1816 werd ‘het jaar zonder zomer’.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, het wordt 1 graad kouder. Merken we dus niet veel van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante vraag, maar ik denk niet dat het invloed heeft op de temperatuur.
Maar, wetenschappers zijn heel bang dat de katla ook gaat uitbarsten.
Dit is de meest gevaarlijke en actieve vulkaan van IJsland.
Als de ijskap van de Katla smelt door de enorme lavastroom van de Eyjafjallajokull kan de top van de vulkaan uitbarsten. Dan zal het leed niet te overzien zijn.
Enorme hoeveelheden zullen de atmosfeer worden ingeslingerd en het gevolg is dat de wereld te maken zal krijgen met een diepvriesperiode.
Dus maak je borst maar nat (2012?)