Hoe groot is de bijdrage van de bio-industrie aan het versterkt broeikaseffect?

Je hoort het veel mensen roepen, maar hoe groot is die bijdrage nu eigenlijk? En waar mee is dit te vergelijken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Het aandeel aan het broeikaseffect wordt vooral veroorzaakt door alle energie die wordt verbruikt bij het maken en vervoeren van het eten voor de beesten. Als je dus bijvoorbeeld kippen hebt, die moeten graan eten, dat moet worden verbouwd en vervoerd naar de bestemming. Vooral dit kost veel energie en draagt bij aan het broeikaseffect. Ik weet niet precies hoe groot dit aandeel is, maar als iedereen vegetariër zou worden, dan zouden in één klap alle problemen in de lucht (vervuiling, versterkte broeikaseffect, etc.) verholpen zijn. Dit geeft wel aan hoe groot het aandeel van de het eten van vlees is op het versterkte broeikaseffect, dit is natuurlijk niet alleen de bio-industrie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan mij niet voorstellen dat alle vervuiling in de lucht en de versterking van het broeikas effect verdwijnt als we met zijn allen stoppen met eten van vlees.
Bij bioindustrie en broeikaseffect zal men eerder aan methaan denken. In Nederland zorgt de veehouderij voor ongeveer 10 % van de uitstoot van broeikasgassen, waarvan de rundveehouderij 'verreweg' de belangrijkste leverancier is. Hieruit mogen we gerust opmaken dat de bijdrage van de bioindustrie aan het broeikaseffect door methaanuitstoot onder de 5 % ligt. Gaan we er verder van uit dat methaan voor ongeveer een derde verantwoordelijk is voor het versterkte broeikaseffect, dan ligt de bijdrage van de bioindustrie hieraan rond de 1,5 %
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even weer het lef hebben tegen de stroom in te gaan als het over de 'opwarmingspsychose' gaat.

Om te starten, de NORMALE grafiek met zowel abnormale (media) als gewone Y-as over de zogezegde opwarming vind je op http://logocom.be/technisch/opwarming/1880-2012-temperatuurgrafiek-foute-Y-as.JPG als in bijlage hierbij.

Nu naar de kern:

1. Grootste broeikasgas op onze wereld is... waterdamp ofte H20. Paniek ontstond vanuit Venus waar bijna 100% koolstof in de atmosfeer zit, maar die planeet staat ongeveer stil (> 200 dagen omwentelingsperiode) zodat de zon genadeloos één kant kan verwarmen; bij ons koelt de aarde elke dag 1 X af, natuurlijk: de dag is daarop berekend trouwens; 1 dag op Venus is ruim 200 dagen van ons).
2. Omgekeerde redenering is juist: Hoe hoger de temperatuur (voor > 95% afhankelijk van de zonnewarmte en instralingshoek en oppervlakte: water of vasteland) hoe meer de lucht streeft naar optimale verzadigbaarheid van waterdamp, maar eigenlijk alle broeikasgassen dus. Het omgekeerde effect is... gigantisch laag in onze atmosfeer.

Nu je echte vraag: Hoeveel is de bijdrage van de bioindustrie op de broeikasgassen, maar jij bedoelt wellicht enkel de 'koolstoffactor'. Ik neem hierbij maïs als C4 plant i.p.v. C3 plant (een plant die uiterst snel groeit, 2 X oogst i.p.v. 1 per kalenderjaar) om het uit te leggen: Maïs groeit door opname van o.a. koolstof en voedingsstoffen uit de grond maar ook uit de lucht (antibroeikaswerking), dus joepie. Maar de natuur is een gesloten systeem, dus bij rotting of in een broeikasgasinstallatie gebeurt het omgekeerde: die CO2 komt weer vrij (tesamen neutraal natuurlijk, dat vergeet men altijd).

Het koolstofgehalte op aarde is, schrik niet, 0,03% à 0,04% vanuit de natuur en dit ook naargelang de temperatuur (verzadigingseffect vanuit temperatuur). Als we het menselijke deeltje nemen (antroposofe), dan komen we op https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardatmosfeer en citeer ik: "In 35 jaar is de hoeveelheid CO2 met 17% toegenomen van 0,0335% in 1978 tot 0,0394% in 2013". Let op: eigenlijk zegt dit nog steeds niet dat dit van de mens komt, want lang voor de mens bestond, was dit 1000x erger, en we hebben geen GELIJKE metingen van voor 1970 eigenlijk, enkel onrechtstreekse metingen. Eigenlijk had het roet het ergste moeten zijn in de jaren 1950 met de erg vuile industrie trouwens.

We spreken dus over 0,0059 proCENT = 0,000059 deeltjes stijging. Daarvan zou nu??? 1/100ste van biogasinstallaties komen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is dus qua verhouding te vergelijken met homeopathie: Doe zo'n verhouding slangenvergif of zelfs cyanide in een beker water en ik ben bereid dit op te drinken voor uw ogen en ik zal er niets aan overhouden. Om je nog eentje mee te geven: De nieuwe auto's verbruiken 4 liter diesel per 100 km. Men spreekt van een vervuiling van 'slechts' 100 gram per kilometer. Nu wordt het leuk (heb zo de Belgische ministerie van Milieu ooit op het autosalon beet genomen): Over 100 km is dat... 100 x 100 gram = 10.000 gram. Die 4 liter diesel drijft op water en weegt dus minder dan 4 kg. Toch zeggen we dat we 10 kg vervuilen met 4 kg diesel in de tank te kappen. M.a.w. we wegen ook de O ofte de zuurstof zelf en noemen dat 'vervuiling'. Eigenlijk moeten alle milieu-activisten die zo roepen over broeikasgassen en koolstofdioxide (de bron van alle leven en de kern van organische chemie = chemie die het leven betreft, versus anorganische chemie zonder koolstof die over de dode dingen gaat) zelfmoord plegen, want we zijn met veel te veel mensen die zuurstof inademen en koolstof en waterdamp bij massa's uitademen. Nu ga ik een stap verder: Over 100 km heb je bij een breedte van een auto van slechts 2 meter: 100.000 km X 1000 voor meter X 2 meter = 200 miljoen vierkante meter 'vervuild' met je wagen. Op elke vierkante meter rust ongeveer 10 ton = 10.000.000 gram lucht waarin je dus een 200 miljoenste hebt geloost van die 10 kg... Als je nu begint te lachen, moet je dit eens voorleggen aan je schoolmeester. Ik vertel al sinds de vorige eeuw dat we deze generatie later de geschiedenisboekjes zal ingaan met de titel "De opwarmingspsychoten van 1990 - 2030". Het zou pas erg zijn als het zuurstofgehalte plots zou dalen in onze atmosfeer door toedoen van de mens... Die 1% aan 'edelgassen' (juiste benaming!) bij de huidige temperaturen, vormt in geen enkel opzicht enige bedreiging. En als je teveel last hebt van kleine stofdeeltjes, dan heb je wellicht in je kinderjaren niet genoeg geravot en gespeeld en als je teveel last hebt van energie, heb je wellicht te weinig vetten leren eten bij je ouders zodat bijv. de lactose in de melk te hevig haar werk kon doen i.p.v. in combinatie met het hogere vetgehalt bij de AA volle melk, waarvan ik er nog per week op mijn 50ste levensjaar liters van binnen speel en zo sterk blijf als een Bulgaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je gaat nogal tekeer tegen de 'opwarmingspsychose' en stelt terecht dat waterdamp het belangrijkste broeikasgas is. Maar je ziet over het hoofd dat we van nature een dampkring hebben die uitstralende aardwarmte vasthoudt. Zonder die zou leven amper mogelijk zijn. Waar we het in de vraagstelling over hebben is het versterkte broeikaseffect, dat onweerlegbaar wordt veroorzaakt door menselijk toedoen. Dat leidt tot een verandering van de samenstelling van de atmosfeer met alle gevolgen vandien voor de temperatuur op aarde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"onweerlegbaar door menselijk toedoen"... Wat een mateloze arrogantie waarin de mens denkt superieur te zijn aan de natuur. Een komeetje op onze planeet en boem atmosfeer compleet ontregeld. "Dat leidt tot een verandering van de samenstelling van de atmosfeer met alle gevolgen vandien voor de temperatuur op aarde"... Heb je wel mijn opmerking gelezen en de grafiek eens bekeken, waarbij 0,2 graden helemaal "normaal" is als je de hele historiek van onze aarde in overweging neemt. Meer nog, ik zou eigenlijk willen dat de aarde opwarmt met 2 graden bijvoorbeeld. Dan zouden we immers onze fossiele brandstoffen (diesel + aardgas) zo niet moeten verspillen om ons, arme mensjes, warm te houden in de winter... Qua instraling en uitstraling, dat verschil is NIET veranderd bij vroeger. De zon zelf, heeft wel een variatie in de flux, en het KMI van België heeft nu die echte zonnestralingsmetingen moeten overnemen van de NASA satelliet die al een eindje niet meer werkt. Die resultaten zijn helemaal niet "zo nefast voor de aarde". Dat de zon een cyclus kent, die de Nederlander C. Easton al vond in zijn metingen van 1207 tot 1915, is wel waar: O.a. leidde hij een hoofdzonnecyclus af van 89 jaar (verdeeld in subperiodes van 11 jaar die ook logica vertoonden nadien met de oude 11 stedentochten overigens) en de wintertemperaturen op een wijze die ECHT wetenschappelijk is en ons wetenschappers tot broekventjes van het achtste knoopsgat herleidt. En voor je weer op mij schiet: Ik heb C. Easton zijn levenswerk (zijn hele leven offerde hij aan onderzoek voor dat ene boek op!) "Les hivers dans l'Europe Occidental, 1207-1915" Maar zoals ik al zei, als jij het beter weet, goed zo. Ik buig nederig het hoofd voor onze machtige moeder natuur en denk niet dat wij als mens God kunnen spelen, zelfs niet door versnelde verbranding van onze fossiele brandstoffen. Probeer dit nog eens: Stop een liter diesel in brand en voel de warmte. Van wat warmt de natuur meer op: van de warmte zelf, of van het broeikasgas aan koolstofdioxide dat zogezegd meer de warmte op aarde zou houden en de verhouding instraling/uitstraling door het 'serre effect' zou wijzigen. Ik denk dat je het gevoel voor verhoudingen een beetje kwijt bent... Maar ja, een mening durven veranderen vergt meer enorm veel opwarmingsenergie. De meesten blijven bij een mening, ook al krijgen ze andere info. Ik geloofde het voor de millenniummovergang trouwens ook zelf nog...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of lees http://www.staatvanhetklimaat.nl/ eens (Marcel Crok is intussen een Facebookvriend van mij geworden en is er ook een beetje, in tegenstelling tot mijzelf, zijn levenswerk van aan het maken; laat ons niet meten met dit niveau van wetenschappers qua specialisatie; zelf ben ik een halve eeuw oud en gespecialiseerd in cijfertechnieken overigens en dus... ook in de (bijzondere) relativiteitstheorie van Einstein [die zijn geloof erg bizar uitdrukte met de wijze woorden "ik geloof niet in een persoonlijke God". Mijn broer Jean Paul snapt ook de algemene relativiteitstheorie van hem (er zijn niet zoveel happy few op de wereld die dat niveau halen), maar dat is te moeilijk voor mij.