Hoe lang blijft voedsel gemiddeld in de diverse delen van het spijsverteringskanaal? Wat zijn de uitersten bij ziekte?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.2K
Reddie
9 jaar geleden
Bij ziekte is het gewoon hetzelfde als bij afwezigheid van ziekte.
Overigens begrijp ik niet wat je met ziekte bedoelt.
Die zijn er in duizenden soorten.
Cryofiel
9 jaar geleden
@Reddie, in delen van de alternatieve wereld heerst het geloof dat onze darmen van nature slecht functioneren. Daardoor zouden er "slakken" in de darmen achterblijven, en die zouden er jaren kunnen blijven zitten. Je zou de darmen dan moeten "reinigen" (soms: spoelen) om die "slakken" te verwijderen. Vanuit dat geloof bezien is de vraag helemaal niet zo vreemd. Trouwens, ook vanuit een gewoon wetenschappelijk idee is deze vraag eigenlijk een heel goede vraag.

Antwoorden (1)

Het antwoord op je vraag is eigenlijk niet eenduidig te geven daar hier een grote variatie beslaat. Sommige bronnen zeggen 24-72 uur, andere 20-48 uur.

Het voedsel zal enkele seconden tot misschien een minuut, als je een heel slecht gebakken biefstuk hebt, in je mond blijven, daarna enkele seconden in de slokdarm. De gemiddelde tijd dat voedsel in de maag zit is 2 uur met ongeveer marges van 1-4 uur.
[Op de tijd dat voedsel zich in de maag bevindt, wordt bijvoorbeeld soms ook ingegrepen bij reflux. Er kunnen dan prokinetica gegeven waardoor het voedsel minder lang in de maag blijft, waardoor je minder last zou moeten hebben van reflux. Dit is echter niet de gouden standaard van refluxbehandeling, maar soit.]

De tijd dat het voedsel in de darm blijft is enorm variabel. De tijd die het voedsel verblijft in de dunne darm kan variëren van 2-8 uur tot langer.
Voedsel blijft normaliter wel het langste in de dikke darm, 50% van de tijd brengt het voedsel door in de dikke darm wat neerkomt op een grove schatting van 10-40 uur.

Dit zijn een beetje de gemiddelden maar deze zijn zeker niet absoluut zoals je ook ziet aan de grote variatie bij bijvoorbeeld de tijd in de dikke darm. Er zijn mensen die 1x in de 4 dagen ontlasting hebben en ook mensen die 2x per dag ontlasting hebben, beiden kunnen compleet gezond zijn en ze kunnen ook beiden een ernstige ziekte hebben in het spijsverteringsstelsel. Belangrijker is de evolutie van de ontlasting hierin, iemand die eerst iedere dag naar het toilet moest en vervolgens nog maar 1x in de 4 dagen duidt veel eerder op een probleem dan iemand die altijd 1x in de 4 dagen naar het toilet moet.

Wat de uitersten zijn, is moeilijk tot niet te zeggen. Bij infectie met diarree is de tijd van ontlasting in de dikke darm veel korter. Bij een volledige blokkering ergens in het spijsverteringsstelsel, bijvoorbeeld een dikke darm tumor, blijft het voedsel in theorie heel lang in het spijsverteringsstelsel, totdat de darm knapt als er niet ingegrepen wordt. Maar denk er bijvoorbeeld ook aan dat bij bepaalde ernstige misselijkheid, het voedsel eigenlijk nog geen minuut in je lichaam zal blijven, maar direct uitgebraakt zal worden.