Zijn er studies geweest naar het feit dat kennis buiten de hersenen is opgeslagen?

Ik ben al jaren lang van mening dat informatie (kennis, data, ervaringen, beelden, geluiden etc. ) niet opgeslagen worden in de hersenen maar dat de hersenen meer volzit met verwijzingen naar stukken informatie die zich bevinden in een algemeen bewustzijn.

Vandaag heb ik toch maar eens besloten om dat idee wat verder uit te diepen, want ik las dit:

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/croatia/7583971/Croatian-teenager-wakes-from-coma-speaking-fluent-German.html

Even vanuitgaande dat dit geen mediastunt is. Ik denk dat ze dan een soort "kortsluiting" heeft gehad en dat ze dan ineens vloeiend Duits kan spreken doordat ze verwijzingen heeft naar alle informatie over de duitse taal.

Ik weet dat ik misschien nu een beetje als een zweverige fantasierijke dwaas klink maar als je naar het universum kijkt dan zit alles heel intelligent in elkaar. In de natuur zit van alles: binaire stelsels, vormen aan de hand van de gulden snede, Pi, Fibonacci reeks.
Je eigen lichaam zit gewoon heel slim in elkaar.
Waarom zou dan informatie opgeslagen zitten in iedereen en niet veel makkelijker opgeslagen op 1 plek, waar iedereen bij kan.

Weet iemand of hier onderzoek naar is gedaan? Ik ken alleen een boek genaamd "The Field" van Lynne Mctaggart die hier een beetje op inhaakt.

Of heeft iemand nog anders nog feedback (serieus graag) of suggesties?

Groetjes,
Tachyon

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant artikel, zoiets maakt me echt benieuwd hoe dat in godsnaam gebeurd is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit meisje was al duits aan het studeren, ze keek duitse films en las duitse boeken. Ze was alleen niet vloeiend in het Duits. Als je in je coma 2 weken lang niet anders doet dan in het duits denken dan kun je ineens het wel vloeiend spreken. Dit is alleen het anders combineren van kennis die ze al had, dus geen enkele reden om aan te nemen dat kennis buiten onze hersenen aanwezig is ipv daar binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante theorie, ben benieuwd. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een taal aan het leren bent, en er nog niet heel goed in bent, denk je toch nog niet in die taal?
En duurt het niet behoorlijk lang voor je een taal vloeiend spreekt? Als je 2 weken in je eentje in een land bent en dus die taal moet spreken en met niemand je eigen taal spreekt, spreek je het toch ook nog niet vloeiend aan het einde?
Misschien heb je gelijk hoor, maar ik twijfel wel over deze 2 dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mormel, maar dat zou dan weer betekenen dat ze wel alle informatie binnen heeft gekregen en 2 weken lang Duits heeft oncijfert. Dat zou ik ook een gave verklaring vinden. Andere redenen is voor mij is, dat mensen ook systemen bouwen waar informatie centraal is opgeslagen en waar verwijzingen worden gebruikt. Dit gebeurt in databases e.d.
En ik ben ook nog nooit een hele goede beschrijving tegengekomen van hoe een herinnering wordt opgeslagen in de hersenen. Een beeld of geluid bevat naar mijn idee enorm veel informatie en we hebben heel veel beelden, geluiden, ervaringen etc. al meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk wel dat de tijd in je hoofd wel een stukje sneller gaat dus ik naar mijn idee zou je wel sneller Duits kunnen leren als je "in je hoofd zit" dan daarbuiten. Ik dut wel eens weg en dat duurt dan maar een paar minuten maar dan droom ik een lange droom van bijvoorbeeld een half uur of een uur. Heel vaag. Maar er zijn ook wel eens onderzoeken gedaan over evolutie bij apen. Een groep apen die dan ontdekken hoe ze een kokosnoot kunnen breken met een steen. En dat dan op hetzelfde moment een andere groep apen (op bijv. een andere eiland) dit ook ineens ontdekken.

Het beste antwoord

Er zijn mensen die geloven dat de mensheid een soort collectief bewustzijn heeft... Er is een onderzoek gedaan op de volgende manier: Een krant kwam iedere week met een moeilijke kruiswoordpuzzel. Er werden 2 situaties bekeken; 1 waarbij een groep mensen de puzzel maakte zonder dat iemand anders de puzzel al gemaakt had, 1 waarbij een groep mensen de puzzel maakte nadat een aantal andere mensen m al gemaakt hadden. Het bleek dat de tweede groep de puzzel significant beter maakte dan de eerste groep...

Toegevoegd na 5 minuten:
Kijk ook eens hier: http://www.soulofdistortion.nl/dutch/SODA_chapter3.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk dat heb ik ook eens gelezen. Alleen deden ze dit op de tv in 2 landen. Waarin ze de tweede groep een uur na de uitzending dezelfde puzzel voorlegden. En die mensen scoorden ook beter dan de eerste groep. Dus er zijn dus wel wat aanwijzingen dat er mogelijk een collectief bewustzijn is of een andere vorm van telepathie. Of zijn hier andere verklaringen voor?

Andere antwoorden (2)

Nee die zijn er niet.

Ten eerste is het geen feit dat kennis buiten de hersenen opgeslagen wordt. Er is zelfs geen enkele indicatie dat dit zo is.

Als je dit een belangrijk onderwerp vind kun je hier misschien zelf goed gefundeerd onderzoek naar doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sussac's syndroom is al bekend, op zich. Het is zeldzaam, maar het komt voor. Nog een voorbeeld, uit 2006, in de link.

Het gaat meestal gepaard met (al dan niet lichte) hersenschade, waardoor de hersenen nieuwe verbindingen gemaakt heeft om de functionaliteit te herstellen. De hersenen zijn namelijk het meest flexibele orgaan in het menselijk lichaam - schade kan, met de tijd, behoorlijk herstellen, doordat er eigenlijk de hele tijd nieuwe neurale links gelegd worden.

Bij Sussac's syndroom is voor herstel in functionaliteit X ook als neveneffect een aanpassing gebeurt in de verbindingen die de taal regelen. Eigenlijk des te meer reden om aan te nemen dat de kennis juist in de hersenen opgeslagen ligt.

Dit, natuurlijk, naast het feit dat er nauwelijks ergens in serieuze wetenschappelijke kringen het beeld heerst dat het een feit zou zijn dat kennis buiten de hersenen ligt opgeslagen (en ik zeg hier nauwelijks - er zijn altijd mensen met alternatieve beelden), en er juist vele, vele werken zijn die suggereren dat kennis zich wel in de hersenen bevind. Schade aan de hersenen heeft tenslotte invloed op onze manier van doen en denken.

Een term als een "algemeen bewustzijn" zoals hij hier staat is bovendien niet geheel duidelijk. Bedoel je dat er een soort bewustzijn is voor ieder persoon die zich buiten de hersenen bevindt, heb je het over een collectieve kennisbank die voor ieder mens te bereiken zou zijn, of zelfs over een collectieve kennisbank die voor elk organisme potentieel te bereiken zou zijn? Waar zou dit zich bevinden - binnen elk mens, of ergens buiten de lichamen? En het belangrijkste - op welke verifiëerbare gegevens zou je het bestaan hiervan willen baseren, en hoe zouden we het verschil kunnen ontdekken tussen een wereld waarin er sprake is van dit "algemeen bewustzijn" en een wereld waarin dit niet het geval is?

Het klinkt als een idee dat reuze interessant zou kunnen zijn, maar duidelijk nog een stuk beter uitgewerkt moet worden. Maar duidelijk niet als iets dat momenteel breed gedragen wordt door de wetenschappers die verstand zouden moeten hebben van het specifieke onderwerp.