Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat gebeurd als je maagweefsel in zoutzuur en natronloog gooit??

Toegevoegd na 9 minuten:
De maag weefsel wordt in tweeen gesneden en een stuk in natronloog en een andere stuk in zoutzuur gezet. Ik weet dat de cellen zeker kapot gaan.. maar hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mooie avatar Cymbidium orchidee :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dankje :) zelf foto van gemaakt :D
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb ook heel veel orchideen gehad, en allemaal foto's van, heel veel foto's :-) van heel veel verschillende orchideen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ja je hebt gelijk de cellen zullen zeker weten kapot gaan! Dat komt uiteindelijk door een chemische reactie van het NaOH(natronloog) met een cel uit het weefsel.
Normaal is de maag bestand tegen HCl(en in theorie ook tegen NaOH) door een laag die de binnekant van de maag bekleed. Een soort kogelvrijvest tegen zuur-base reacties.

Maar waarom gaan die cellen nu dan wel kapot; doordat de cellen nu aan alle kanten worden blootgesteld aan het zuur(of de base), een beschermende laag is er niet!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat er niets van het maagweefsel overblijft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niets volgens mij. Het zoutzuur en de Natronloog gaan een verbinding met elkaar aan waarbij ze elkaar neutraliseren. Bovendien produceert de maag zelf zoutzuur. Dit is wat er gebreurt wanneer je natriumbicarbonaat slikt bij overmatig maagzuur. Het maagzuur neutraliseer en er ontstaat gewoon keukenzout dat geen invloed heeft op de maagwand.

Toegevoegd na 2 minuten:
Heb je last van zuurbranden, dan heb je teveel HCl in je maag (=zoutzuur). Natronloog of een andere basis neutraliseert dat. Bekend is bijvoorbeeld het slikken van een rennie. Alleen is dat dan geen natronloog maar een aluminiumloog.

Toegevoegd na 18 minuten:
Naar aanleiding van de reactie van Pedro. Als het maagweefsel in aparte baden met zoutzuur en natronloog worden gedaan, wordt het weefsel inderdaad bij beiden aangetast. De maagwand heeft een beschermende laag tegen zoutzuur, maar als je er een stukje uitsnijdt komt het zoutzuur (en ook de natronloog) direct in aanraking met het weefsel erachter dat die bescherming niet heeft. Een zuur en een base (loog) zijn beide kwetsende stoffen die het weefsel aantasten. Alleen als je ze bij elkaar doet, heffen ze elkaar op en vormt zich een zout.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
bedoelt gast niet twee aparte baden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, dat zie ik nu ook! En ik was al zo trots op mijn antwoord. Wellicht heeft de gast daar toch wat aan. Ik zal mijn antwoord nog uitbreiden.
Ik denk dat het geheel of gedeeltelijk oplost. De maag wordt tegen maagsappen beschermt door een slijmvlies. Als echter de samenstelling van het maagsap uit balans is, dan wordt de maagwand dus aangetast. Als je dus een stukje maagweefsel in zoutzuur en natronloog gooit dan wordt dat meteen aangetast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
tegelijkertijd of na elkaar?

Enkele opmerkingen:
De maag bevat zoutzuur!

Zoutzuur en natronloog mengen (in de goede verhouding) geeft zout water (let op als je dit doet want dit wordt heel heet en kan spontaan gaan overkoken met mogelijk spetters zoutzuur en natronloog die niet goed gemengd zijn .....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
natronloog is een base en een tegenhanger van zuur maar evengoed zeer schadelijk voor weefsel dus samen met het zoutzuur zal hij deze iets neutraliseren maar het weefsel zeker aantasten.
Aangezien het maagweefsel ook de buitenzijde van de maag bevat zal deze minder bestand zijn tegen de zuren en de base dus laagzaam toch verteren. De binnezijde van de maagwand zal hier iets lager over doen maar toch verteren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uiteindelijk worden de twee delen wel aangetast. Hoe snel dat gebeurt hangt sterk af van de concentratie. De binnenzijde van de maag wordt beschermd tegen zwak zoutzuur door een slijmlaag. Sterk zoutzuur brandt daar wel doorheen. In natronloog lost de halve maag uiteindelijk wel op. Verwacht geen spectaculaire effecten. Daarvoor moet je andere stoffen nemen, zoals zwavelzuur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van mij een punt erbij. Alleen al vanwege je geweldige aanvulling op mijn antwoord. Ik had inderdaad niet goed gelezen en heb mijn antwoord aangepast. Jouw antwoord is trouwens ook goed. Vandaar de punt +1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit klopt niet helemaal; het zuur in de maag is wel degelijk zeer geconcentreerd(en dus sterk!)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt gelijk. Het heeft een ph-waarde tussen de 2 en 3.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gastric_acid
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing