is er verschil in fijnstof van bijvoorbeeld tabak(sigaretten) of metaal fijnstof ?

ik vraag me af of metaal fijnstof anders is dan sigaretten fijnstof?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
Reddie
9 jaar geleden
Het verschil is dat metaalstof van metaal is, en dus zwaarder, en dat tabaksstof lekkerder ruikt.
Poet
9 jaar geleden
Probeer maar eens fijnstof van zout en fijnstof van coca"ine te snuiven. Ik denk dat je dan toch wel verschil ervaart
Erna55
9 jaar geleden
@poet : ik heb het net geprobeerd: jee wat een verschil ! Dat zout prikt echt wel !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fijnstof als schadelijke stof is zó fijn (10 micrometer of kleiner) dat je het helemaal niet kunt snuiven. Het is bij het minste geringste zuchtje luchtverplaatsing weg. Kun je zand nog in je broekzak doen, fijnstof dwarrelt er gewoon doorheen. Zand heeft minimaal 6x grotere korrels dan fijnstof en een menselijke haar is bijna 10x zo dik als datzelfde stof.
Poet
9 jaar geleden
Ja klopt. Je kunt wel lucht inhaleren waarin het als aerosolen zit. Dat bedoel ik eigenlijk

Antwoorden (2)

Ja er is verschil. Namelijk de chemische samenstelling.

In gedrag zijn er overeenkomsten en verschillen:
De overeenkomsten worden niet bepaald door chemie maar door de fysieke vorm, namelijk die van hele kleine stofdeeltjes. Fijnstof heeft als kenmerk dat het makkelijk verwaait en in de lucht blijft. Deeltjes die dat doen noem je aerosolen. Het kan zich zo over erg grote afstanden verplaatsen, zelfs duizenden kilometers. Een andere eigenschap is dat het makkelijk overal in doordringt; bij mensen tot on de longen.

De verschillen zitten hem in de verschillende soort stof/materiaal waar ze uit bestaan. Roetdeeltjes bevatten bijvoorbeeld veel organische stoffen die ziekmakend kunnen zijn. Zoutdeeltjes doen in ons lichaam weinig schadelijks. Fijnstof van drugs inademen zal leiden tot de effecten die van die drugs te verwachten zijn. Etc.
9 jaar geleden
Nee, strikt genomen niet.

Als we spreken over "fijn stof", dan verengen we onze taal enorm en spreken we over de grootte van de deeltjes.

Bij luchtvervuiling spreken we van fijn stof als we onder de 10 micrometer gaan (in mijn jeugd in de jaren 1980 noemde dit "micron", of µm ofte een miljoenste van een meter of op je meetlat een duizendste van een centimeter).

Voor de EURO 6 norm, gaat het vooral om dit fijn stof, ongeacht of het dan van metaal is of dat het van rook uitkomt (roet, koolstof), want van Euro 5 naar Euro 6 legt men niets extra op aan benzine. De truc die gebruikt wordt hiervoor is ook in zekere zin erg bedrieglijk: Voor de camions gaat men NA de verbranding een kleefstof brengen in de uitlaatgassen en noem dit maar gewoon urine, namelijk zo'n 32,5% ureum in mineraalvrij water om al dat fijn stof op te laten nemen in die plakstof (terwijl het anders gewoon in de lucht zou komen en ook uiteindelijk gewoon verwerkt wordt).

Je vraag is dan waarschijnlijk naar de gezondheid toe: Is sigarettenrook schadelijker dan metaal fijn stof als je het even fijn maakt.

Nee, in zekere zin niet. De hoge temperatuur van sigarettenrook heeft niets te zien met het fijn stof en vormt een bedreiging voor de haartjes in de luchtpijp. De metaalvergiftiging heeft niets te zien met de fijnheid maar met de verwerking op andere plaatsen door onze werking van maag, darmen en bloed.

Als je heel fijn stof in je longen krijgt, dan gaat het door de longblaasjes in de uitwisseling van je bloed en zijn beiden héél schadelijk. Neem hier meteen maar asbest bij, want asbest is geen enkel probleem behalve... het fijn stof ervan dat we inademen! Gevaar = fijnheid.

1. asbest, gevaar = als het als fijn stof wordt ingeademd
2. metaal, gevaar = als het als fijn stof door de darmwanden komt en onze energiebevoorrading zo kapot maakt met zware metalen. ALS maar ook CVS lijkt meer en meer in de richting te wijzen van ons weerstandssysteem van de voetbalvelden darmen die beschadigd raken op die manier (permeabel worden).
3. sigarettenrook, gevaar = als het als fijn stof door onze longblaasjes wordt opgenomen of net als fijnstof de longblaasjes dichtplakt als "teer" (lees: zwarte olie of roet).

Maar ons lichaam kan best wat aan en heeft dus van nature ADBLUE = ureum om het normaal te laten afvoeren via onze urine.

Fijn stof is stof kleiner dan 1/10.000 ste van een centimeter.

Stof is wel een verzamelnaam, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Molecuul