zonneenergie wordt omgezet in materie. Neemt de aardmassa toe? Zo ja: hoeveel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Isaac Newton stelde dat energie noch gevormd, noch afgebroken wordt. Energie kan uitsluitend worden omgezet.
Als een vliegtuig opstijgt, wordt de energie van de brandstof omgezet in verschillende vormen van energie. Een deel wordt omgezet in kinetische energie; het vliegtuig verplaatst zich door de lucht. Een deel wordt omgezet in potentiële energie; de afstand tot de grond wordt steeds groter. Een deel wordt omgezet in warmte, die wordt afgegeven aan de omringende lucht. Na de landing moet het vliegtuig opnieuw tanken, omdat alle energie om te vliegen is omgezet in energie die bruikbaar was voor dit vliegtuig in de lucht te houden.
Zo gaat het eigenlijk met alles, tot op atoom niveau. Niets gaat verloren, ook de zon niet de grootste energie leverancier voor onze aarde. Zonnestraling wordt omgezet door de planten in zetmeel en suikers. Deze worden direct gebruikt door ons, dieren of verrotten in de grond. Deze worden dan na miljoenen jaren weer gebruikt als steenkool, olie of gas.
Maar ook een liter ijs van heeft net zo veel energie nodig om te ontdooien, als dat het nodig had om te bevriezen.
(Zonne)energie wordt dus niet omgezet in materie, maar in een ander vorm van energie. Aan massa neemt dus niets toe of af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goede uitleg, heb deze vraag in mijn ontwetendheid ook al eens gesteld, maar weet nu beter.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eindelijk, een heel goede uitleg! Bedankt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk antwoord! Hartelijk dank.

Andere antwoorden (2)

Met geen gram, daar het al geen massa/gewicht had. Het zet alleen processen hier op gang
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dus al die dikke mensen op het strand, waren zo al ervoor?
Deze vraag hadden we al een keer gehad.
Wel een interessante vraag.