Sommige mensen kunnen een glas breken met hun stemgeluid.Hoe kan dat?

Tenminste,dat heb ik een aantal keer op t.v. gezien en ik ga er maar vanuit dat het waar is.
Het zal vast met frequentie te maken hebben,maar ik vraag me af wat er dan precies gebeurt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Een glas kan worden blootgesteld aan geluidsgolven zodat hij barst. De golf komt het eerst aan aan de voorkant van het glas waardoor deze kant begint te resoneren. De achterkant waar het geluid later aankomt resoneert later en langzamer waardoor er verschilt onstaat aan de voor en achterkant in resonantie waardoor het glas kapot springt. Heb onlangs een programma zitten kijken waar ze dit lieten zien en zij beweerden dat het niet mogenlijk was om dit met een natuurlijk stemgeluid te bereiken. Dat is alleen mogenlijk als dit geluid versterkt wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

de klank ( die een stem of een instrument) voortbrengt heeft een bepaalde trilling... als precies die trilling voortduurt en sterk genoeg is, gaat het glas meedoen in de trilling... en als het glas dan maar hard genoeg trilt, springt het op enig moment kapot, omdat het daar niet tegen bestand is...

ik heb het geloof ik een keer heel duidelijk gezien bij timewarp... even zoeken...

Toegevoegd na 1 minuut:
ja hier staat ie... http://www.youtube.com/watch?v=BXRlGA_woXQ

het is wel in het engels uitgelegd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Resonantie frequentie. Resonantie frequentie is een frequentie waarbij het alleen maar steeds harder gaat trillen. Denk bijvoorbeeld aan een schommel. Met éénzelfde kracht ga je toch steeds harder.

Zo heeft ieder voorwerp zijn eigen freqeuntie, afhankelijk van materiaal, omvang, etc. Voor glas is het resoneren echter schadelijk. Dat knapt op een gegeven moment.

Weet een 'zanger' die frequentie te benaderen, dan is het een quisti van tijd en pats..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe dat kan, kijk maar eens naar dit filmpje:

http://crazyvideos.nl/index.php?action=showVideo&vidId=36