Waarom zijn sommige vrouwenstemmen laag van toon?

Vrouwen hebben een hogere stem dan mannen.
Er is veel variatie in de hoogte van de vrouwenstem. Hoe komt het dat een vrouwenstem ook (bijna of net zo) laag is zoals bij een mannenstem?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb een vrij lage stem... Ik heb ook een hoger testosteron niveau dan de gemiddelde vrouw... Ik neem aan dat daar verband tussen is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb inderdaad gevonden dat het ook met hormonen te maken heeft! Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (2)

Vrouwen die te veel drinken en/of roken kunnen dit hebben. HEE SJONNIE, HAAL JIJ NOG EVEN EEN CONJAKJE VOOR ME!

Toegevoegd na 9 minuten:
overigens heb ik ook wel eens gehoord dat bijvoorbeeld mensen met een leidinggevende functie leren om hun stem wat zwaarder te maken. Dit zou bij vrouwen met een leidinggevende functie ook het geval kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stem van een ieder is heel uniek, we herkennen mensen vaak aan hun stem. Het maken van stemgeluid is eingelijk iets heel natuurlijks. Het eerste wat een pasgeborene doet is huilen, dus de stem laten horen!
Het eigenlijke stemgeluid ontstaat in het strottehoofd, doordat de uitademingslucht langs de stembanden stroomt en deze in trilling brengt. De stembanden zitten in het strottehoofd achter de adamsappel. De lengte van de stembanden varieert van 10-13 mm. bij vrouwen tot 15-18 mm. bij mannen. Hoe langer de stembanden hoe lager het geluid. Door een verkeerde ademtechniek, lichaamshouding/ spanning en stemtechniek kunnen stemstoornissen ontstaan.

Een stemstoornis is een aandoening aan de stem of het stemapparaat met als gevolg een afwijkend stemgeluid. Voorbeelden van afwijkend stemgeluid zijn: een hese, schorre, overslaande of fluisterende stem; een te lage of te hoge stem; een te zachte of te luide stem.