In ons voorstellingsvermogen is tijd oneindig. Je kan je namelijk geen einde voorstellen van iets dat definieert wanneer elk soort einde plaats vindt.
Als er een einde zou komen aan tijd, moest dat namelijk op een bepaald tijdstip 'gebeuren'. Maar zodra de tijd er niet meer is, bestaan er ook geen tijdstippen meer. Uit een eindig ruimte-tijd continuüm volgt dus automatisch een paradox (ogenschijnlijke tegenstrijdigheid), die wij niet met ons menselijk verstand kunnen oplossen.
Hieruit volgt een agnostisch standpunt: We weten niet of de tijd eindig zou kunnen zijn, maar als het wel eindig is, kunnen wij ons hier niets bij voorstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Voor de mensheid wellicht als de zon over zo`n 5 miljard jaar zal stoppen dan zal het het eind van de mens zijn op aarde maarde tijd zelf loopt gewoon door want een ander wezen zou kunnen zeggen dat het al weer zo lang geleden is dat de mens van de aarde is vertrokken.
Je moet tijd dus niet verwarren met onze tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd is een bedenksel van mensen die in verleden en toekomst kunnen denken.
Zo gauw er geen mensen meer zijn (of andere wezens die gebruik maken van tijd) eindigt de tijd dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus tijd is verandering waarnemen of bewerkstelligen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zou je het ook kunnen zien. Niet helemaal zoals ik het zie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmoi diep Dounja!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Casp en Neo, Ik begrijp jullie redenering wel, maar wie zegt dat dat wat wij waarnemen als gebeurtenissen van vóór er mensen waren ook werkelijk in die tijd plaats gevonden hebben? Ja ik weet van hoe ze dat bepalen, maar echt bewijzen kunnen ze dat niet natuurlijk. Wie zegt dat niet alles gewoon door elkaar heen loopt en dat enken onze waarneming maakt dat dingen de volgorde hebben die wij eraan geven?
Onze tijd van leven zeker. De tijd an sich schijnt niet eens te bestaan,volgens sommige theoriën schijnt alles tegelijk te gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens sommige theorieën schijnt alles tegelijk te gebeuren: Heb je een referentie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,heb ik ooit ergens gelezen,misschien wel 10 jaar geleden,maar weet helaas niet meer waarin. Sorry.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
apart idee moolkeesje, dat alles tegelijkertijd gebeuren zou.
dan dringt van alles, net als dingen die gebeuren
alleen maar later tot ons door
de zin der gebeurtenissen
het licht van de sterren
van alles waarvan we menen ons bewust te zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet zeggen,dat het idee voor mij niet te bevatten is,maar dat zijn meer theoriën niet.
Tijd is ruimte.
Is de "ruimte' oneindig?
Zo ook de tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het begrip tijd is door de mens gedefinieerd, en zoals een ander al opmerkte: als de mensheid niet meer bestaat, bestaan ook alle definities niet meer.

Echter, als er een eind zou zijn aan tijd, zou er ook een begin moeten zijn van 'niet meer tijd'. Hoe noemen we die periode dan, een periode van tijdloosheid?

Als je het hebt over afstand of tijd, dan is er altijd het probleem van de oneindigheid. Die oneindigheid kunnen we ons niet voorstellen, net zo min als de eindigheid van afstand of tijd. Er is altijd iets wat er na komt, ook al maken wij dat niet mee.
Dus het antwoord op je vraag is nee.
itsme
14 jaar geleden
Tijd bestaat niet . Tijd is slechts iets dat door de mens is verzonnen . De jaargetijden de stand van de zon ,sterren en maan afijn alles waar de mens een ritme in zag werd langzaam aan als tijd gezien . Tijd is eigenlijk gewoon een soort van meetlat die ons in staat stelt een ritme te bevatten . Er is dus geen eind aan de tijd gewoonweg omdat het niet bestaat .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat over één seconde plaatsvindt - en nu nog toekomst is - is op het moment dát het plaatsvindt direct weer onderdeel van het verleden. Je kunt op zoek gaan naar de grens tussen die twee tijdspannen, maar dat loopt tot in de miljoensten van een seconde en gaat almaar verder tot er geen aanwijsbare of wiskundig berekenbare grens meer overblijft. Daaruit kun je concluderen dat het heden in wezen niet bestaat omdat zij de niet-bestaande grens is tussen toekomst en verleden. En omdat toekomst en verleden ook niet bestaan – het ene moet immers nog komen en het andere is al voorbij – kun je concluderen dat het concept ‘tijd’ helemaal niet bestaat. Het is niets anders dan een door mensen bedachte aanduiding voor ‘het bestaan’ in alomvattende zin.

Een alternatieve theorie die je met bovenstaande uitleg zou kunnen vormen is dat het hele leven één langgerekt heden is. We zien immers om ons heen dat wij zelf en onze omgeving levend en dynamisch zijn, wat weer een bewijs is van ons actuele bestaan. Je kunt dus zeggen dat er geen tijd bestaat en dat tegelijkertijd alles (toekomst, heden en verleden) onderdeel uitmaakt van een eeuwig bestaan. Oftewel: dat alles ‘het heden’ is. Alleen is het heden dan in zekere zin geen correcte benaming meer voor de gebeurtenissen die op deze planeet en daarbuiten plaatsvinden. Het zou dus beter zijn om ons gedachtepatroon buiten het concept ‘tijd’ te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tijd is niet eindig.
onze levens wel
en het besef van tijd, tijdelijk
ook.
de tijd gaat maar door..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd hangt van je emoties af.
Maar Einstein heeft iets veel belangrijkers ontdekt. Tijd is inderdaad niet absoluut, maar relatief. Dat betekent dat de tijd voor jou misschien sneller gaat dan voor mij, maar niet vanwege het feit dat ik geconcentreerd aan het schrijven ben, maar omdat jij misschien op zolder zit en ik op de begane grond.

Als een tweeling zich opsplitst bijvoorbeeld, de een leeft voor 10 jaar in een onderzeeboot op de bodem van de oceaan, en de ander woont op Mount Everest. Na die 10 jaar zouden ze nog altijd even oud moeten zijn. Maar de man van de onderzeeboot blijkt jonger te zijn. Het scheelt weinig, slechts enkele seconden of misschien minuten. Dit komt omdat de man van de onderzeeboot dichter bij de aardkern was.

Op dezelfde aarde is tijd dus al verschillend voor verschillende personen.
In de eeuwigheid gerekend kunnen die verschillen enorm zijn.
Iets wat geen begin heeft, heeft ook geen einde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd is vernieuwend.