Ja, denk het wel (met een 'f' dan). Ook brilleglazen hebben te lijden van UV-licht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, ik zie daar totaal het nut niet van in. Het is immers een werkstof die bedoeld is om te interageren met andere stoffen, dan wel een tijdelijke laag te leggen.

Het werd snel gebruikt voor bijvoorbeeld zonnecrème, waarbij de factor staat voor de dikte ervan ook en hoe het UV tegenhoudt (bijv. factor 30 tot 50 is zeker niet te weinig voor kinderen en vermijdt ook huidkanker op termijn). Ik zie geen combinatie waarbij dit in vaste vorm zou gebruikt worden voor glas, hoewel het dan wel weer gebruikt wordt in waxen om een tijdelijke beschermlaag te leggen ook tegen UV en toch doorzichtig is maar dan ook weer gebruikt wordt in combinatie met stoffen die het 'vasthouden'. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Sun_Protection_Factor

Uw apotheker kan u in detail uitleggen waar het enorme verschil zit tussen die van het kruidvat en deze die zij verdelen (in België) toch, maar je merkt het zelf wel als je gewoon eens op een warme dag op je ene schouder de goedkope créme en op je andere schouder de andere créme smeert. Het eerste verschil dat je zult merken is al dat de duurdere een echte dikke laag leggen en houden, terwijl de andere extra stoffen bevat om de stof 'even dik' te leggen. Het prijsverschil zit niet altijd, maar bij dit soort gezondheidsproducten wel degelijk in veel duurdere grondstoffen ook.

Bij mijn weten wordt het nooit in kunstof zomaar verwerkt voor het ultraviolet.

Meer nog, eigenlijk gaat elk glas heel veel UV tegenhouden. Maar wil je echt tot onder de 0,5% UV gaan, dan moet je gelaagd glas nemen, en is het minder van belang dat je speciale additieven in het glas doet. Glas houdt immers altijd veel hogere warmtestraling tegen... Vandaar ook met oud glas het gewone 'serre effect'.