Als er een heel klein zwart gat op/in de aarde neerstort, wat gebeurt er dan?

Ik begrijp dat heel kleine zwarte gaten echt heel klein kunnen zijn. Zonder twijfel klein genoeg om door alle gewone materie heen te vallen. Gelukkig zullen ze niet in het middelpunt van de aarde blijven hangen, maar er aan de andere kant weer uitkomen.
Maar stel eens dat er eentje net te weinig snelheid heeft/ teveel afgeremd wordt, zich settelt midden in de aarde, wat dan?
Ik stel me voor dat het dan gewoon blijft, en in een half uur of zo, de aarde opslokt. Want enorme graviteit, grooteordes meer dan gebruikelijk.
Wat is er mis met deze voorstelling? (behalve dat het nog nooit gebeurd is)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Piepkleine zwarte gaten zoals die in de LHC worde opgewekt, zijn niet stabiel. Ze 'verdampen' als je dat zo mag noemen. De situatie is dus onmogelijk.

Wat als de aarde überhaubt in een zwart gat valt? Niemand die het eigenlijk weet. Wat er juist binnen de waarnemingshorizon van een zwart gat gebeurt, is iets waar ook de theoretische natuurkundigen nog niet aan uit zijn. Zwarte gaten zijn bijzonder moeilijk experimenteel te benaderen. Het belangrijkste is uiteraard dat we het hoe dan ook niet overleven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zwarte gaten draaien wel mee met de rest van het heelal, maar blijven volgens mij wel 'op zijn plaats' hangen. Ze trekken juist dingen naar zich toe.
Ze trekken zo sterk aan dat zelfs het licht met een snelheid van 300 000 km per seconde niet snel genoeg is om er weg te raken. ( even vergelijken een raket moet maar 11 a 12 km per seconde doen om van de aarde weg te kunnen )

Even ervan uitgaan dat onze aarde en een zwart gat elkaar tegen het lijf zouden lopen.

Wij zouden : vanaf het moment dat we over de drempel van het gat komen ( Event Horizon : waarnemingshorizon ) er niets van merken. Als er marsmannetjes naar ons zouden kijken, die zouden wel zien dat er iets aan de aarde gebeurd. We lijken dan voor hen minder snel te gaan. Maar wij zelf merken nog steeds niets.

Totdat de kracht van het zwarte gat onze aarde (en de rest dus ook ) ons zou gaan uitrekken. Daar is niets aan te doen. Dit is de spagettificatie van voorwerpen.

Nu ga ik toch nog even verder zoeken online. Misschien voeg ik straks nog een linkje toe. Ik weet dat ik ooit een mooie voorstelling gezien heb die heel duidelijk was over 'hoe werkt het' en 'wat gebeurt er'. Allemaal met tekeningetjes van een raket en een astronaut. Ik hoop dat ik ze kan vinden.

Toegevoegd na 13 minuten:
De marsmannetjes zouden ons dus zien vertragen. Maar zouden ons nooit zien verdwijnen. ( bizar als je het mij vraagt )

Wij zelf zouden wel gespagettificeerd aan ons einde komen.
9 jaar geleden
Zwarte gaten komen in soorten en maten. Maar daar is nogal een verschil in. Er zijn mini zwarte gaten die de massa van ongeveer de maan hebben en een grote van circa 0,1 mm en je hebn zwarte gaten van een kilometer of 30 die minimaal 10 keer de massa van de zon hebben. Daarboven heb je nog wat andere giganten maar die zijn qua omvang zo groot dat je niet meer kunt spreken over vallen op aarde.

De kleintjes kunnen niet op een normale wijze zijn ontstaan omdat daar te weinig massa in zit. De theorie is dat deze tijdens de oerknal zijn ontstaan. Diezelfe theorie zegt ook dat ze inmiddels verdampt zijn. Dus daar hebben we geen gevaar vam te duchten.

Die van 30 kilometer zijn zo zwaar dat ze, als ze ons zonnenstelsel zouden naderen, de hele zwaartekracht huishouding in de war zouden schoppen. Dit zouden wel al lang vam tevoren merken door allerlei verstoringen in de banen van kometen, planeten en alles wat rond de zon draait. Het zal niet op aarde vallen maar misschien zal het de aarde wel opslokken. Maar voor hetzelfde geld wordt de aarde uit het zonstelsel geschoten om als eenzame ijsbal de rest van zijn bestaan als zwerfplaneet door de melkweg te zweven.