Hoe kan het dat er wel overal dezelfde tijdseenheden gebruikt worden, maar er verschillende meeteenheden zijn?

Overal ter wereld hebben we het over uren en minuten als het over tijd gaat, maar qua meeteenheden hebben wij in Nederland het over meters en millimeters terwijl ze het elders over miles en inches hebben. Hoe kan het dat we wel een vaste eenheid voor tijd hebben, maar niet voor andere meetgegevens?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat js omdat het belangrijk is in het maken va afspraken. Als je afspreekt elkaar te ontmoeten op 12april van enig jaar om 14:00 uur in Georgetown dan is het handig dat je hetzelfde tijdframe hebt. Dat de een uitrekent hoe lang hjj er over doet jn miles en de ander in kilometers per uur maakt niet uit, als je maar tegelijk op dezelfe plaats bent.

Hetzelfde geldt voor het vastleggen van wanneer een transactie heeft plaatsgevonden.

Daarom is onze kalender en tijdrekenkng als algemene standaard geaccepteerd hoewl er ook tallkze tijdrekenkngen naast bestaan. De joden, chinezen, moslims hebben allemaal eigen kalenders.

Een andere reden is dat een dag over de hele aarde even lang duurt en dat is een algemene standaard dieer voor afstanden en snelheden niet is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry voor de tikfouten. Komt door mobieltje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar dat zou toch ook voor andere eenheden moeten gelden. Als je een afspraak maakt om 15 kg aardappelen mee te nemen en daar 4 euro voor vraagt is het eveneens belangrijk dat de ander niet denkt dat het 15 pond zijn voor 4 dollar. Het tijdstip doet er niet zo veel toe.
Tijd is al gebruikt in de prehistorie. De mensen wisten ook wel dat er seizoenen waren en dat elke dag de zon op kwam en ging slapen. Dus dat is niets bijzonders.

Maar dan over uren. Kennelijk zijn veel 'verklaringen' van het ontstaan van de uren. Deze is in mijn ogen de meest aannemelijke.

In Oud Egypte had men het systeem om een dag in te delen in 10 gelijke delen en er nog 2 delen bij te doen ( 12 dus ) voor de schemering van elke ochtend en avond. Kennelijk telde de nacht niet mee. Waarom? Wel het waren voornamelijk zonnewijzers en die werkten niet snachts.

In Griekenland gebruikte men ook een soort klok (horlogicon ) met als naam de Toren van de Winden. Dit was in de eerste eeuw VC
Ook toen werden dagen ingedeeld in 24 uur. ( twee keer 12 )

Ook in India werd een dag ingedeeld in 12 en de nacht in 12

Die twaalf was vroeger belangrijker dan ons systeem met 10. Dat had te maken met het tellen van handelaars. Het systeem ga ik niet uitleggen, maar met een stok en hun twee handen konden ze tellen tot (ik geloof ) 5 keer het getal 12.

Klokken werden meer en meer in gebruik genomen.
Alle kerken begonnen een klok te hebben, alle steden wilden er ook een want dat was prestige. Zo rond 1400 had ongeveer elke stad en dorp wel minimaal een klok.
En omdat er zoveel klokken waren, was het nodig om een vaste afspraak te maken over het verloop van de dag en zo meer.

Nu verder over je vraag.
Die afspraken en klokken zijn gewoon mee de wereld rondgegaan.
Waarom klokken wel en meetlatten niet?

Volgens mij omdat andere maten veel minder lang in gebruik waren.
vb een meter werd in 1675 de maat van een slinger die een halve beweging maakte in een seconde. En dat was ongeveer 993 mm.

Tot het einde van de 18de eeuw hadden veel steden ( misschien wel allemaal ) eigen standaardmaten. Dat was lastig voor handelaars en gewoon voor de mensen om met elkaar zaken te doen.
Men ijverde voor eenmaking. Dat gebeurde deels tijdens de Franse revolutie.
in 1820 voerde het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden het in. België ging daaruit toen het onafhankelijk werd maar voerde het 1836 terug in.

Verder is het een beetje zoals de euro-zone. Volgens mij.
Willen landen meedoen of niet. Engeland heeft het 3 keer moeten proberen voordat het aansloeg ( en dan nog met mate )
Amerika doet het niet ( uitzondering in de wetenschappen ) ze zijn tevreden met het imperiale systeem. ( kostenbesparing?)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De basis-eenheden voor lengte en gewicht, volumen enz. zijn volstrekt willekeurig. De basis-eenheid voor de tijd, dat is de dag, is overal op de wereld gelijk. Er blijft alleen de vraag in hoeveel sub-onderdele die wordt ingedeeld. En dat is gewoon een getal en dus makkelijker om er een overeenkomst te berijken.
kierkegaard47
9 jaar geleden
Ook niet 'volstrekt willekeurig', op veel plekken in de wereld heb je bv. wel het equivalent van een 'duim' of een 'voet', die elkaar niet al te veel zullen ontlopen. Overigens is het wel grappig dat juist het tijdssysteem zich strikt genomen aan de greep van het metrische systeem van internationale standaardeenheden onttrekt. Als we consequent op dat systeem over waren gestapt, hadden we nu immers niet meer gezegd 'ik ben over een kwartier klaar', maar 'ik ben over een kiloseconde klaar'....