Is dit voor een dier? Een kakkerlak?

Eergister avond vond mijn man er 1 in de gang en vanochtend vond ik er 1 dood in de gootsteen in de keuken. Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen? Het leek alsof dit beest een soort scharen had, hij is pikzwart.

Toegevoegd na 58 seconden:
Ik heb een foto maar ik kan m niet uploaden

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is een zwart beest, geen lange sprieten eerder een soort scharen bij zijn kop... De onderkant van het lichaam lijkt als die van een pissebed maar dan slanker en mer vier strepen... De kop is klein, maar even breed als z'n lichaam, tussen kop en lichaam zit nog een stuk lichaam wat lijkt op twee kleine schilden.

Toegevoegd na 17 minuten:
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=whyxwp&s=8

Toegevoegd na 20 minuten:
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=whyxwp&s=8

Toegevoegd na 21 minuten:
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=whyxwp&s=8#.U_mZTHgazCQ

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
fremar
9 jaar geleden
je kan je foto bv hier uploaden en de link dan bij de vraag plaatsen:
http://nl.tinypic.com/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel ik heb de link toegevoegd
fremar
9 jaar geleden
lijkt mij geen kakerlak
ronron1212
9 jaar geleden
Is geen kakkerlak.
ronron1212
9 jaar geleden
https://www.google.nl/search?q=kakkerlak&gws_rd=ssl&tbm=isch
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De enige die ik erop vond lijken is de oosterse kakkerlak maar een meeltor of iets dergelijks zou ook kunnen. Heb m'n hele huis overhoop gehaald, zijn net verhuisd en hebben alles gerenoveerd maar niks meer gevonden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_hert is het misschien dit?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel maar hij was nog geen 1,5 cm groot gelukkig en z'n romp zal ik maar zeggen was zoals van een pissebed niet glad maar geribbeld. Via de link kan je m'n foto zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
geen kakkerlijk, geen vliegend hert. Zonder duidelijke foto van een niet geplet exemplaar erg lastig te boordelen. Volgende keer of met macrostand (dichtbij) foto's maken, of van wat verder en wel scherp ;o)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een oorwurm ;)
ronron1212
9 jaar geleden
het is geen oorworm zie hier
https://www.google.nl/search?q=oorworm&gws_rd=ssl&tbm=isch
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou best kunnen hoor, het beest is zo geplet dat je weinig meer kunt zien.
ronron1212
9 jaar geleden
som het is geen kakkerlak kijk even bij mijn plaatjes van een kakkerlak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee duh, dat weet ik ook wel. Het zou een geplette oorwurm kunnen zijn. Op de foto zie je alleen het middenstuk nog en ern stuk van de binnenkant.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh, ik lees nu pas dat de tangen aan de bovenkant zijn gezien. Dan ook geen oorwurm, maar ern kortschildkever. Met dank aan Amadea.

Het beste antwoord

Het is geen kakkerlak. Helaas zijn er geen voelsprieten te zien, maar verder lijkt hij veel op een Ocypus olens: stinkende kortschildkever. Valt dat misschien nog te ruiken?
Dat is een gewone keversoort in tuin en bos, die wel eens per ongeluk binnenshuis wil belanden. In de tuin is het een zeer nuttig dier, want hij eet vooral slakken.

Toegevoegd na 1 uur:
Zie ook de bovenste foto op http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/overig/beest.20329 waar je beter de twee grijpers aan z'n kop kunt zien.
Plaatje bij antwoord
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan Amadea, die lijken ook op oorwurmen. Het verschil zit in de 'tangen'. Op de foto zijn de tangen en voelsprieten niet meer te zien. Ik las de vraag verkeerd omdat er 'tangen' werden gemeld. Zitten die onderaan dan is het zeker een oorwurm. Ik dacht dat dit in de vraag stond, maar zie nu dat er staat dat er bij de kop tangen zaten. Ik trek daarom mijn antwoord in, de beschrijving duid inderdaad op een kortschildkever. Of dat een stinkende is? Dat kan, maar ook hier zijn zeer veel soorten van. Maar aannemelijk is je antwoord 'kortschildkever' wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn partner zag de tangen toen hij er 1 vond maar dat kan net zo goed van een oorwurm geweest zijn. Qua uiterlijk mist hij namelijk wel kenmerken, ik dacht eerst ook aan de kortschildkever maar hij stonk niet. Via de kortschildkever kwam ik bij de oorwurm, en ik ben ervan overtuigd dat dat m is. De kortschildkever is langer als het beestje dat ik vond. Dus denk dat de beschrijving scharen aan de kop (die ik zelf ook niet zie) wel weggelaten kan worden.