Als je een laser op zichzelf spiegeld komt het licht 180 graden in fase gedraaid terug . doofd de laser zichzelf dan ?

Ze kunnen dit met geluid ook.
vroeg me af of het ook met licht gaat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb hier vroeger mee geëxperimenteerd tijdens mijn stage bij TNO. Een extern teruggekoppelde laser, heet zoiets.

Of het licht wel of niet 180° in fase draait op de spiegel, maakt niet uit - als je de spiegel een kwart golflengte verder weg zet, is het gespiegelde licht op een willekeurige plek ook 180° gedraaid (verschoven) ten opzichte van toen de spiegel op de oorspronkelijke plek stond.

Een laser heeft twee spiegels. De ene spiegel is 100% spiegelend, de andere iets van 90% of zo. Die 90% spiegelende spiegel laat 10% van het licht door, naar buiten; dat is het licht dat wij zien.

Als je die 10% in fase verschoven terugstuurt de laser in, wordt die laser daardoor verstoord. Dat dus wel. Maar zo heel erg is het niet. Als we uitgaan van een symmetrische spiegel, laat hij 10% van het licht naar buiten - en dus ook 10% van het terugkomende licht naar binnen. De verstoring is dus maar 10% van 10%, dus slechts 1%.

Dat is wel genoeg om de laser wat instabiel te maken, maar er zal nog steeds licht uitkomen.

Als je het licht in precies de juiste fase terugstuurt, gaat de laser wat sterker laseren.

In mijn stageopdracht gebruikte ik een breedbandige laser (die bestaan ook), waarbij die ene spiegel slechts 30% van het licht terugkaatste, en 70% doorliet. Van het laserlicht kaatste ik via een tralie (zeg maar een soort prisma, maar dan spiegelend) één enkele golflengte terug de laser in. Op die ene golflengte ging de laser dan harder laseren. De andere golflengten werden sterk verzwakt.

Via deze methode had ik een breedbandige laser smalbandig gemaakt, en ook nog eens afstembaar.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met geluid is dit gedeeltelijk waar. Afhankelijk van de frequentie kan een geluid uitdoven in een hoek. Als je stelling dat de fase draait waar zou zijn, zou een laser worden gedoofd in een spiegel. Dat zou dan ook voor gewoon licht gelden. Gelukkig is dat niet zo en kan ik normaal een spiegel gebruiken.