Aders en slagaders zijn allebei bloedvaten.
Slagaders zijn de bloedvaten die rechtstreeks van het hart aftakken om een orgaan van bloed te voorzien
Aders zijn brede bloedvaten met slappe wanden die zorgen voor de terugvoer van het bloed vanuit de organen richting hart

Dan zijn er nog andere bloedvaten:
Kleine arteriën of arteriolen - Dit zijn kleine bloedvaatjes met kringspiertjes in de wand die kunnen samentrekken of ontspannen. Op deze manier zorgen ze voor het vernauwen of verwijden van het lumen van deze bloedvaten en regelen zo de hoeveelheid bloedaanvoer in de weefsels.

Haarvaten of capillairen - Dit zijn zeer dunne bloedvaten die tot diep in het weefsel doordringen. Ze sluiten aan op de arteriolen. Enkel in de haarvaten vindt de uitwisseling van zuurstof, voedingsstoffen en afvalstoffen plaats.

Poortaders - Dit zijn bloedvaten die twee organen onderling verbinden en niet rechtstreeks in verbinding staan met het hart
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
@grijze, dat is juist, maar daarom is het antwoord van Glenfiddich algemener. Slagaders kloppen/slaan omdat ze rechtstreeks van het hart af komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om het college helemaal compleet te maken zou je nog kunnen vermelden dat aderen ingebouwde kleppen, valvula, hebben, om terugloop van aderlijk bloed te stoppen. In benen en armen zijn die echt nodig.

Andere antwoorden (1)

De slagaders zijn de bloedvaten die zuurstof rijk bloed naar de organen transporteerd, en aders de bloedvaten die zuurstofarm bloed transporteerd. Je bloedvaten zijn dus eigenlijk een soort van weg waardoor het bloed loopt.

Slagaders hebben allerlei vertakkingen die weer uitlopen in haarvaten. Dit zijn enorm kleine bloedvaatjes waardoor het bloed zo langzaam stroomt dat er uitwisseling naar de cellen kan plaatsvinden. Aan het einde van de haarvaatjes loopt het weer in kleine aders en vervolgens via grote aders terug naar het hart.

M.v.g.