Hoe werkt glaasje draaien? Kun je dit ook alleen doen of moet je met meer personen zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe het werkt, dat je er nooit aan moet beginnen.
Anders werk jij dadelijk niet meer o.k gesnopen.
Ja sorry hoor, maar dit is al zo vaak gevraagt, en het antwoord blijft het zelfde, NIET DOEN.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga je niet leren hoe je met vuur moet spelen ; dat is elders op internet voldoende te vinden. Kan het wel afraden. Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/glaasje-draaien-gevaarlijk.48161
Cryofiel
14 jaar geleden
Het antwoord staat inderdaad al elders op GV. Het enige raadselachtige is waarom veel GV-ers zo ongelooflijk fel reageren zodra glaasjedraaien ter sprake komt. Veel feller dan wanneer sektes, scientology of andere vormen van bedrog ter sprake komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed, cryo, dat dat wel eens zou kunnen komen omdat dit het enige 'paranormale' thema is waarop de twee 'kampen'op GV (gelovers en niet-gelovers) elkaar eindelijk eens ontmoeten.
Of je nu in geesten gelooft of niet, maakt namelijk niet uit. Een psychose is in de praktijk minstens net zo erg als een 'haunting' in theorie zou zijn, en de gevolgen minimaal ernstig. Zeker voor pubers, die nog een erg open mind hebben en zich feitelijk nog alles laten wijsmaken. Daarom zullen zowel gelovers (die bang zijn voor loslopende geesten) en niet-gelovers (die bang zijn voor psychoses) en zelfs gelovigen hetzelfde advies geven in dezen: niet doen, niet aan beginnen. Geen punt van strijd dus, wat je hier verhipte weinig tegenkomt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Normaal zijn reacties des te feller naarmate er meer tegenstanders zijn. Hier is iedereen het lekker fijn met elkaar eens - waarom dan toch zó fanatiek? Ook bij scientology is men het er wel over eens dat dat over het algemeen slecht is - maar daarover valt men niet zo hard als over glaasjedraaien. Ik blijf me afvragen waar dat verschil vandaan komt. Ik heb er wel eens een vraag over willen stellen, maar ik weet niet goed hoe ik de vraag zo kan verwoorden dat de antwoorden niet over de vermeende gevaren van het glaasjedraaien gaan, maar over de reden om zo fanatiek tegen te zijn - dus *los* van de gevaren. Ik bedoel: in het fanatiek tegen zijn wil ik graag antwoorden die de nadruk leggen op het 'fanatiek', niet op het 'tegen'. Wat zou je trouwens vinden van het idee om met een aantal weldenkende, volwassen, evenwichtige mensen (jij, ik, C4th, en nog zo een paar) zouden gaan glaasjedraaien? Ik bedoel dit niet als serieus voorstel hoor, maar zou je het dan ook afraden?
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik zie net dat Vuurvliegje terwijl ik mijn vorige reactie schreef een poging heeft gedaan deze vraag te stellen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/geest-draaien.52072 . Goede verwoording, trouwens - complimenten aan Vuurvliegje! Ik ben heel benieuwd welke antwoorden ze zal krijgen.

Het beste antwoord

Glaasje draaien is al een oude methode om (volgens sommigen) in contact te komen met geesten. Er wordt gebruik gemaakt van een omgekeerd glas, een bord of een vel papier met alle letters uit het alfabeth, de cijfers 1
tot 10 en de woorden 'ja' en 'nee'. Er zijn ook kant-en-klare borden om geesten mee op te roepen, het zogenaamde Ouijabord. Dit bord is van oorsprong echter helemaal niet ontworpen om geesten mee op te roepen, maar om vragen uit ons onderbewuste te beantwoorden. Een vergelijkbaar bord werd ook in Egypte opgegraven en dit bord werd waarschijnlijk gebruikt om contact te leggen met goden. In Hollywood films werd het ouijabord, voor het eerst getoond als een middel om geesten mee op te roepen en sindsdien wordt het bord geassocieerd met spiritisme.

Meer is te lezen op onderstaande Link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Deze vraag is al zo vaak gesteld, tik bij "zoek" het woord "glaasje" in en je vind alle antwoorden.
In principe moet je dit doen voordat je de vraag stelt.

Toegevoegd na 28 minuten:
Geef toe dat ik het zelf soms ook vergeet, hahaha...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan alleen, maar dan zou ik gaan pendelen... Dat is dan makkelijker werken...

Hoe werkt het, de energie maakt de beweging van het glaasje... Maar zoals altijd gezegd is het niet zonder gevaar... Je weet namelijk wie je aan de andere kant van de lijn hebt... En dat is niet zonder gevaar... Als je iemand binnen laat in je auto (analoog de metafoor Auto - Chauffeur voor een mens), dan zou die energie wel eens het stuur van je auto kunnen afpakken, tijdelijk of permanent...

Dus wees er heel voorzichtig mee... Leer eerst wat er allemaal meespeelt... Je gaat ook niet zonder brevet vliegen... Leer eerst alles bij iemand die verstand van zaken heeft... En als je geslaagd bent, dan kun je het doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
-1. Je zit spoken te propageren aan volwassen mensen.
Op onderstaande site kun je lezen hoe het werkt.
Lees wel even goed de disclaimer, want het kan een gevaarlijke bezigheid zijn als je niet weet wat je doet!