Duurt het heen- en terugreizen met een vliegtuig even lang?

Stel de aarde draait met de klok mee... (horizontaal).. dan kan ik mij voorstellen dat van Europa naar Amerika sneller is dan van Amerika naar Europa vliegen. (I.v.m. de aarde die mee/tegen draait..)

Klopt dit?

Waarom wel, niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De atmosfeer draait met de aarde mee. Daarom kan het ook prima windstil zijn, terwijl de aarde toch met (op de evenaar aan de aardoppervlakte) bijna een halve kilometer per seconde (!!) om z’n as draait.
Je vliegtuig vliegt door die atmosfeer die met de aarde meebeweegt, dus nee, dat maakt niet uit.

Nou zijn er binnen die atmosfeer natuurlijk wel luchtstromen die langs, boven en onder elkaar in verschillende snelheden en richtingen bewegen. Een vliegtuigmaatschappij zoekt z’n vliegroutes op lange afstanden uit op gunstige luchtstromen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De reizen duren evenlang (als je verder wind mee of tegen en verschillende routes buiten beschouwing laat). Dat komt omdat je in hetzelfde coordinatenstelsel zit als de aarde. vergelijk het als volgt. Als je in een rijdende trein een bal gooit naar iemand aan de andere kant van de wagon en die gooit die bal terug dan zul je zien dat de bal er even lang over doet, los van of hij met de rijrichting van de trein of tegen de rijrichting in gegooid wordt.

Toegevoegd na 4 minuten:
De achterliggende reden is dat jij en de bal de snelheid van de trein als het ware erven. Voor iemand op het perron zal de bal die gegooid wordt in de rijrichting sneller gaan dan de bal die tegen de rijrichting in gaat. In de trein staat alles t.o.v. de trein stil en maakt het dus niks uit. Voor een vliegtuig geldt hetzelfde maar dan t.o.v. de aarde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op bepaalde vluchten is dit zeker niet het geval. Bekijk maar eens hoe lang de heen- en terugreis duren van Schiphol naar New York (zonder overstappen). De terugreis is vaak een uur of zo korter, omdat je dan de straalstroom in de rug hebt, dus je vliegt dan met de wind mee. Het is dus sterk afhankelijk van de heersende windrichting.