Wat onderscheidt de intuïtie van de redenering?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Intuïtie heeft met voelen en weten te maken, redenering alleen maar met gedachten en rede... Dus is compleet anders...

Intuïtie is niet voor je weggelegd. Jij bent een man. Voor een vrouw is intuïtie heel belangrijk. Op die manier weet ze wat haar man fout gaat doen, nog voor hij eraan gedacht heeft.

Gevoel. Zoals in: ‘k Heb geprobeerd om je te vergeten, maar mijn gevoel wilde er niets van weten. ‘k Heb er voor gevochten keer op keer, maar mijn gevoel wil meer en meer. M’n verstand zegt, ik moet mijn gevoel onderdrukken, maar jou helemaal vergeten, zal me wel nooit lukken. etc. etc.

Vooral dat intuïtie heel intuïtief is, en redeneringen zijn vaak heel redelijk.

Mijn intuitie zegt dat jij dacht: kom ik gooi er nog eens een vraag tegenaan die niet redelijk is te beantwoorden. Dat is het onderscheid.

Het gevoel. Of juist het verstand. Intuitie is het eerste wat in je opkomt, het eerste gevoel bij een vraagstuk, een probleem, een keus of een voorval. Redenering (waarin het woord rede=verstand) komt pas in een latere fase, als de intuitie eigenlijk het te volgen pad al een beetje heeft gebaand. Daarin ga je verstandelijk alle voors en tegens na en weegt ze tegen elkaar af voor je je een oordeel vormt of een beslissing neemt. In de praktijk is het vooral bij grote keuzes belangrijk beiden te gebruiken ; niet helemaal tegen je gevoel in gaan, maar ook niet je verstand opzij zetten. Feitelijk gaan ze dus hand in hand. Wie zich uitsluitend laat lijden door zijn intuitie, kan op die manier heel verkeerde keuzes maken of oordelen vormen, mar als hij zijn intuitie als heilig beschouwd, zal hij de gevolgen daarvan aanvaarden. Wie zich uitsluitend laat leiden door zijn verstand, zal ook af en toe verkeerde keuzes maken, maar die altijd voor zichzelf weer recht kunnen redeneren. Een subtiel samenspel van beiden werkt in de praktijk het best. Kiezen tussen het paarse en het rode bloesje KUN je geheel op gevoel doen, met het risico dat je bij die paarse achteraf niks hebt om aan te trekken, zodat je er een broek bij moet kopen of het bloesje eeuwig in je kast blijft hangen. Of geheel met je verstand en besluiten dat de minder mooie kleur een vele malen betere aanvulling voor je garderobe is. Moet je echter kiezen voor iets belangrijkers, een huis, of een partner, of gezinsuitbreiding, dan is het prettig tevoren al je verstandelijke argumenten naast je gevoelens te leggen. Kortom ; volg je gevoel, maar niet blindelings.

"Wat onderscheidt de intuïtie van de redenering?" Nou, je middenrif! Boven je middenrif bevindt zich de redenering en onder je middenrif je intuïtie!

Intuïtie is handelen en denken naar je gevoel, zonder het te beredeneren. Bij het redeneren gebruik je niet je gevoel maar je verstand. Vrouwen zijn vaak beter met het eerste . Mannen zijn vaak beter met het tweede. En natuurlijk als je het echt goed wil doen, gebruik je het alle twee,

Intuitie komt vanuit de onderbuik redenering komt vanuit het hoofd intuitie komt voort uit gevoel redenering komt voort uit creatie (gedachten)

Redenering doe je met je verstand. Intuïtie komt vanuit je gevoel. Het is goed om deze twee goed in balans te hebben, je gevoel en verstand. Je intuïtie is wel vaak de beste aangever!

Met een redenering kun je wat krom is recht maken. Met je intuïtie weet je drommels goed hoe iets zit.

Intuïtie is wat er zonder denken het eerst in je opkomt... dat lijkt wel wat op instinct... En mannen hebben het dus ook wel degelijk! Het verschil met redenering is dat intuïtie meer je gevoel volgt, en redenering meer je verstand. Het gekke is, dat bij veel ingewikkelde problemen de intuïtie achteraf vaak de beste oplossing was geweest...jammer dat het dan vaak weggeredeneerd is.... Je mag dus best op je intuïtie vertrouwen... als het je lukt...

Intuitie is iets van jezelf. Niet beinvloedbaar. Een redenering is vaak iets wat je geleerd hebt, goed of niet.

Intutie zou je ook kunnen zien als iets meer dierlijks; een soort instinct. Dieren zien wij niet logisch redeneren. 'Hm, als ik nou eens lief ben vandaag krijg ik vast meer eten'

Het zijn beiden "op opzichzelfstaande" begrippen, duaal ook wel genoemd. Wat ik beetje jammer vindt is dat woorden als 'gevoel, instinct en intuïtie' m.i te vaak door elkaar worden gehaald. Zelfde ook met woorden als ratio, reden en verstand overigens ;) Betrap mezelf ook vaak genoeg op deze "taalfouten" (mijn gevoel zegt dit of dat -verhaal, maar is dan vanuit een emotie) en zoals ik bezie is er soort van graduatie : *Gevoel is iets wat elk mens heeft, zowel fysiek als 'iets aanvoelen' (empathie) maar nog niet hetzelfde als de intuïtie. *Instinkt is geen intuïtie , maar iets meer primair of dierlijks, zorgt voor weliswaar een actie of handeling, maar is nog gericht op een "voordeel/winst" * Intuitie is heel veel verfijnder, ook niet met rede/verstand/ratio "uit te leggen", maar via deze tegenpool ahw. wel nadien in een soort van bewoording of beschrijving vast te leggen, nadien dus ;) Daarnaast is de mate waarin intuïtie ook een zuiverheid bevat (dus dat pure) afhankelijk van een "belangeloosheid" die op dat moment er niet is of meespeelt. Speelt dit wel mee kan ook intuïtie jou of ander doen misleiden. Intuitie is, als het ook zuiver is, vrij van angst (op dat ene 1e moment) vrij van 'je eigen wens of wil' en zet je aan tot ingrijpen of een handeling en je KAN je niet meer druk maken over de eventuele gevolgen zoals "positief of negatief". :) Daarom is je vraag ook lastig te beantwoorden, want het 'onderscheiden van rede of redenering' vergt heel wat meer van ieders "onderscheidend vermogen" van de keuze tussen gevoel -verstand, en waar evt. een onderscheid zou kunnen liggen. Aansluitend en in wezen is de naam PNP ook hierin m.i. onjuist genoemd, maar snap wel het doel ! http://artsennet-prod.ordina-eas.nl/Kennisbank/Columns/Column/Vertrouwt-u-op-uw-nietpluis-gevoel.htm

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100