Waarom lekt een rieten dak niet?

drupt dat niet door? waarom niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en er moeten natuurlijk ook geen gaten in zitten :P

Het beste antwoord

Riet wat gebruikt word voor het dekken van daken kun je vergelijken met een bundel rietjes uit de supermarkt ,door de harde,slecht wateropnemende buitenkant en de grote hoeveelheid van de buisjes vloeit het water bij een juiste dakhelling sneller van het riet af dan het door het riet opgenomen zou worden. zolang de kopse einden niet in contact komen met water wat er in loopt Verder moet de rietlaag voldoende dikte hebben om doorslag te voorkomen De hellingshoek bij rieten daken moet dan ook voldoende groot zijn als deze te vlak is neemt het riet teveel vocht op ,het droogt te langzaam en gaat rotten. in het verleden werden rieten daken veel meer toegepast omdat het voor de boerengemeenschappen een goedkope dakbedekking was het riet groeide langs de slootkanten ,werd in de winter gesneden en door de arbeiders in de winter verwerkt als er minder werk op het land was.
Dus door de paralelle ligging van de rietstengels ,de grote laagdikte ,de hellingshoek en de mate van persing zijn rieten daken water en winddicht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee dat lekt niet... Water rolt over een stro naar beneden in plaats van er langsaf... Zo gaat dat...

Zou je denken dat iemand riet op zijn dak zou leggen en een paraplu moet dragen in huis, dat zou toch niet handig zijn...

Het water gaat liever met het strootje mee dan er langsaf.. Zo zit dat... En daarom is het water-impermeabel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wacht in spanning op de reaktie van antwoordman.
Nog 50 seconden schat ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha,ha.
De laag is wel zo dik dat het net zo werkt als bij dakpannen, daar komt ook geen water door maar stroomt eraf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door de zwaartekracht en de capillaire werking, waardoor het water tussen de pijpjes door naar beneden wordt getransporteerd.
een rieten dak moet wel gaaf zijn, anders lekt het wel degelijk...