G krachten vanaf wanneer zijn ze gevaarlijk ?

Rare vraag misschien maar ik probeer het toch. Een vriend van mij is beroepspiloot en heeft nu ook een eigen sportvliegtuigje. Niet zomaar iets maar een Pitts. Dat is een stuntvliegtuigje ontworpen voor extreme acrobatie.
Hij oefent nu voor een kampioenschap en vroeg mij om eens mee te vliegen teneinde het vliegtuigje beter te leren kennen met een passagier aan boord.
Zo iets moeten ze maar 1 maal vragen...en 2 dagen later had ik 2 maal 45 minuten luchtacrobatie op mijn teller..(als passagier dus)
De g-krachten worden gemeten in dat toestel en dat ging dus van -2.5 tot +6G. (de technische limiet volgens de constructeur)
Ik werd tot eenieders verbazing niet ziek maar toch ik stel ik me de vraag of dit gezond is voor iemand die het niet gewoon is ?
Ik werd hooguit was duizelig.
Wat is het gezondheidsrisico ? (behalve neerstorten dus).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Bij de mens stroomt bij een extra versnelling in dezelfde richting met de valversnelling het bloed de hersenen in; dit wordt over het algemeen als onprettig ervaren. Bij versnelling in tegengestelde richting stroomt het bloed uit de hersenen, wat kan leiden tot verlies van bewustzijn. De grootte van de verticale g-kracht waarbij een mens buiten bewustzijn raakt, varieert met de lichamelijke gesteldheid, geoefendheid, verloop van de kracht en duur van de kracht. Een ongeoefend mens kan van 6 g buiten bewustzijn raken als deze langere tijd aanhoudt. Er is speciale kleding die deze grens kan verhogen.

Symptoom bij ongetrainde mensen

1...2 g Goed te verdragen, veiligheidsgordel niet nodig
2...3 g Verkleining van het gezichtsveld treedt op
3...4 g Beperkt cilindervormig gezichtsveld, grey-out
4...5 g Black-out (geheugenverlies)
5...6 g Bewusteloosheid