Wat is het levensverhaal van Stefan Hawking?

Toen Stephen Hawking 17 jaar oud was deed hij het toelatingsexamen van de Universiteit van Oxford en ging natuurkunde studeren. Hij had talent en hoefde dus niet hard te werken. In het tweede leerjaar won Hawking de natuurkundeprijs van de universiteit. Toch kwam hij maar net door het examen heen. De 1.000 studieuren die hij in het derde leerjaar moest maken haalde hij maar nét. Tijdens het examen was ook feitelijke kennis nodig en daar was hij niet op voorbereid. Hij kon alleen de theoretische vragen maken. Zo kwam het tot een gesprek en werd besloten dat hij toch door mocht gaan. Vanaf dat moment werd er naar hem gekeken als iemand die heel hard moest werken om goede cijfers te halen, maar toch altijd voor zijn examens slaagde. In 1962 ging hij bij het departement van toegepaste wiskunde in Cambridge werken om onderzoek te doen, dat was onder Dennis Sciama. Hij trouwde in 1965 met Jane Wilde. In 1967 kregen ze een zoon Robert, in 1970 een dochtertje Lucy en in 1979 een zoon Timothy. Inmiddels heeft hij ook een kleinzoon. Na het behalen van zijn doctoraat in 1966 (op het proefschrift Singularities and the geometry of space-time) werd hem op Gonville en Caius in Cambridge een researchbeurs aangeboden, eerst als onderzoeker en later als bestuurslid. In 1973 verliet hij dat instituut en ging hij bij het departement van toegepaste wiskunde en theoretische natuurkunde werken. In 1977 werd hij professor gravitationele natuurkunde en in 1980 werd hij Lucasian professor in de wiskunde. Hiermee had hij dezelfde leerstoel die Newton eerst had'. Op 30 september 2009 trad Hawking af uit deze functie, maar gaf aan wel op de universiteit van Cambridge te blijven werken. In 1974 werd hij als bestuurslid, fellow, van de Royal Society gekozen, hij kreeg zijn Orde van het Britse Rijk (CBE) in 1982 en werd Companion of Honour in 1998. Tussen de tientallen buitenlandse onderscheidingen zit ook het lidmaatschap van de National Academy of Sciences in de Verenigde Staten. In 2006 kreeg hij de Copley Medal en in augustus 2009 werd Hawking door president Obama onderscheiden met de Presidential Medal of Freedom, de hoogste Amerikaanse onderscheiding voor burgers. (Zie verder bron)

Ik neem aan dat je met "Levensverhaal" doelt op de reden dat Stephen Hawking in een rolstoel zit en verlamd is. Hij heeft een zeldzame zenuwziekte (amyotrofe laterale sclerose oftewel ALS), die zich langzaam ontwikkelde vanaf zijn twintigste. Een tijd lang kon hij een normaal bestaan, een gezin en een indrukwekkende wetenschappelijke carriere opbouwen, onder meer bij de universiteit van Cambridge en de NASA, maar de ziekte begon hem steeds meer te hinderen. Uiteindelijk kon hij zelfs niet meer praten en hebben ze een apparaatje voor hem ontwikkeld waarmee hij letters kan aanwijzen, die door een computerstem worden uitgesproken. Een geluk bij een ongeluk is dat niet alle zenuwen in zijn lichaam worden geraakt door de ziekte: zijn hart en zijn hersenen zijn niet aangetast. Dus hij wordt nog altijd gezien als een vooraanstaand wetenschapper, hoewel hij inmiddels op zijn 72e wel wat minder actief is. Meer details op http://nl.wikipedia.org/wiki/Stephen_Hawking.