Wat is één van de oudste materialen, middelen, werkwijzen, machine's, enz. die in de huidige tijd nog steeds als beste te boek ....

...staan ondanks alle moderne technieken?

Denk bv aan hout wat in bepaalde opzichten nog steeds een heel goed bouwmateriaal is en in bepaalde situaties de voorkeur verdient boven staal.

Of moedermelk waar met alle wetenschap nog geen betere vervanging voor is.

Of wijn laten rijpen in houten vaten, waarom kunnen we er niet ff snel via chamische weg een lekker smaakie aan geven?

Of.... enz. enz. wie kent er meer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (8)

Het wiel... Daar is nog nooit een verbetering op gemaakt en deze uitvinding is eeuwenoud...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, dat kunnen er veel zijn...

gebruik van ijzer om gereedschap te maken
gebruik van het mes om te snijden
de paraplu voor het plaatselijk regenvrij maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sperma,niets wat dat ooit kan vevangen als (bouw)materiaal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Pinokkio legde een spiegelei van houtlijm op zijn buik;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus. Dacht eerst dat is toch geen uitvinding...
Maar daar werd niet om gevraagd. Het is wel materiaal.
De kennis en gewoonte om ons voedsel makkelijk kauwbaar te bereiden aleer het te nuttigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aks is een van de oudste stukken gereedschap die vandaag de dag nog wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het oudste beroep ter wereld is natuurlijk alom bekend;
Een prostituee

Toegevoegd na 26 minuten:
Er gaat een wereld voor je open. En als je goed betaald, gaat er nog meer voor je open...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Prostitutie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef een plus! Maar graag zou ik een vermelding van het gereedschap of materiaal willen zien;-)
De knuppel!

Maar, of je dit in deze context nog wel de beste kunt noemen......?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vuur.
80.000 jaar geleden ... een manier om vuur te maken. Twee stokjes werden net zo lang tegen elkaar gewreven totdat er vuur kwam. In plaats van twee stokjes gebruikten ze ook wel twee vuurstenen.

Gereedschap.
De mens ontdekte dat vuurstenen gespleten konden worden. Er ontstond een scherp voorwerp waarmee men kon graven en snijden. Rond 25.000 voor Christus waren er al stenen bijlen. Van botten werden messen gemaakt en van een visgraat of een bot kon men naalden maken.

Wiel.
Als oudste aanduiding van een wagen geldt het Soemerisch pictogram van een slede waar twee rondjes onder zijn gekrast. Het wordt gedateerd op ± 3200-3100 v. Chr.

Bril.
In 1285 kwam er een bril voor mensen die niet goed dichtbij konden zien. Dit worden verzienden genoemd. De bril had toen nog geen brillenpoten. Mensen die niet goed ver konden zien, hadden in die tijd pech. De bril voor bijzienden kwam namelijk pas in 1450.

WC. Maar dat is dan al weer vrij recent.
Pas in 1778 werd het watercloset (de wc) in Engeland uitgevonden door Joseph Bramah. Er was toen nog geen riolering. In het jaar 1860 is de riolering op veel plaatsen aangelegd. Vanaf die tijd wordt het watercloset door veel mensen gebruikt.